Jumaat, 13 November 2015

DIHAYATILAH ISLAM DENGAN SEPENUHNYA

Indahnya Islam Jika Dihayati & Diamalkan

Islam itu indah... keindahannya hanya dapat dirasai jika kita benar-benar menghayati & mengamalkannya dengan setulus hati, iaitu semata-mata kerana ALLAH. Bukannya atas dorongan kebaikan & keuntungan duniawi yang bakal diperolehi.

Subhanallah...Maha suci ALLAH segala-galanya memang indah, jika gaya hidup Islam menjadi pilihan kita. Bukan sekadar alternatif tatkala sudah terjerat dengan pelbagai masalah kehidupan.

Sudah tersurat, Islam adalah agenda kehidupan yang 'syumul'. Kita disaran oleh Rasulullah SAW agar menghayati dan mengamalkannya dari 'end to end'. Disebut dalam al-Quran sebagai 'udkhulu fi silm kafah' yg bermaksud 'masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan'. Tidak hanya pada sudut-sudut tertentu, terutama yang dilihat mampu memberi ruang kebaikan duniawi.

Asasnya, Islam amat menitikberat kemurnian hubungan antara hamba dengan pencipta, antara hamba dengan hamba dan antara hamba dengan makhluk ciptaan ALLAH SWT yang lain.

Subhanallah, jika Islam benar-benar dihayati dan diamalkan, seisi alam akan hidup dengan penuh kerukunan dan aman damai. Pasti tidak akan ada kezaliman, penindasan, penipuan dan pelbagai sifat mazmumah yang lain sesama hamba. Kerana masing-masing akur dengan penyerahan sepenuhnya kepada ALLAH SWT sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam. Masing-masing berlumba-lumba melaksanakan perkara-perkara yang baik dan menghindari segala perkara yang dimurkai oleh ALLAH SWT. Baik ketika bersendirian mahupun ketika dalam tatapan pandangan manusia. Ihsan terhadap ALLAH menjadi penemannya pada setiap waktu.

Jika ini dapat kita telusuri dalam melaksanakan sebarang agenda kehidupan, masing-masing mempunyai fokus yang satu iaitu mencari keredhaan ALLAH SWT (mardhatillah) dalam setiap perkara yang dilakukan, baik ketika bermuamalat apatah lagi ketika beribadat.

Ibadat adalah pokok kehidupan yang bertunjangkan hati yang tulus kepada ALLAH tanpa sedikitpun keraguan. Manakala, muamalat adalah ranting kehidupan yang berdahankan kepatuhan pada kitab ALLAH dan sunnah Rasulullah SAW.

Hakikatnya, keredhaan ALLAH yang sebenarnya menjadi penentu jatuh bangunnya kehidupan seseorang hamba, baik di dunia apatah lagi di Akhirat. Bukannya, nilai kekayaan harta yang dimiliki, begitu juga dengan pangkat dan kuasa yang ada dalam gengaman.

Tanpa keredhaan-Nya, hidup pasti tidak akan ke mana. Walaupun di dunia kita adalah juara dalam pelbagai lapangan kehidupan, sehingga pengiktirafan sudah tidak lagi terkira. Namun, jika kita mengakhiri kehidupan dunia ini dengan keangkuhan dan kesombongan terhadap-Nya, kehidupan yang sengsara yang kekal abadi akan menunggu kita di Akhirat kelak.

Di Akhirat kelak, kita hanya mempunyai dua kesudahan iaitu antara syurga dan neraka. Jika tidak ke syurga, ke nerakalah tempatnya. Jika tidak ke neraka ke syurgalah tempatnya. Pilihan bukan di tangan kita lagi, ianya sudah menjadi hak mutlak ALLAH SWT. Tidak sebagaimana di dunia, peluang seluas-luasnya diberikan kepada kita untuk membuat pilihan. Walaupun kita seringkali menyalahgunakan peluang yang diberikan oleh ALLAH SWT dengan memilih jalan yang bertentangan dengan kehendak-Nya. Sungguhpun begitu, dalam sesetengah keadaan kita masih diberikan peluang kedua untuk mengubah keadaan yang lebih baik. Itupun, masih ada sesetengah dikalangan kita yang sekali lagi menyalahgunakan peluang kedua yang diberikan oleh ALLAH SWT, tanpa adanya rasa keinsafan dan keyukuran terhadap-Nya.

Islam itu indah pada fitrahnya. Namun, kerakusan 'tangan-tangan' manusialah yang mencalar dan mencemarkan keindahannya. Sehingga ada sesetengah yang menjadikan Islam sebagai batu loncatan untuk meraih habuan duniawi yang berlipat-ganda dengan hanya menjadikan Islam sebagai 'trademark' dan 'branding'. Bukannya agenda kehidupan yang begitu indah kepada setiap manusia!

Semoga perkongsian ini menjadi dentuman keinsafan kepada kita semua. Doa kita agar keindahan Islam akan sentiasa terpelihara. Ameen...


Sejarah Menyaksikan Kejayaan Umat Islam Berlaku Di Bulan Ramadan
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Bulan Ramadan tahun ini 1433 H merakamkan beberapa peristiwa suka duka yang berlaku terhadap umat Islam di seluruh dunia. Salah satu hikmah dan fadilat puasa adalah melahirkan hati dan jiwa yang prihatin terhadap penderitaan dan musibah yang berlaku terhadap saudara-saudara kita di tempat lain. Kesan daripada puasa yang ikhlas akan mendorong kita untuk memberi sumbangan wang ringgit, harta benda, bantuan kemanusiaan dan di iringi doa kepada Allah SWT ke atas mereka yang di zalimi.
Dunia dikejutkan dengan pembunuhan kejam tanpa peri kemanusiaan kepada penduduk Islam Rohingya di Mynmar. Mereka disembelih dan dibakar hidup-hidup tidak kita samaada kanak-kanak, wanita, orang dewasa dan orang tua. Mayat yang mati dibiarkan bergelimpangan tanpa di kapan dan dikebumikan dengan sempurna.
Di Syria pula Rejim Bashar Assad laknatullah berterusan membunuh rakyatnya sendiri terdiri daripada umat Islam Ahli Sunnah Wal jamaah samaada disembelih atau di bom secara membuta tuli samaada dengan menggunakan jet pejuang dan kereta kebal. Umat Islam yang cintakan kebenaran dan berjihad di jalan Allah telah bangun untuk menentang dan menjatuhkan rejim yang zalim dan ganas. Roh dan semangat Ramadan tidak melunturkan semangat para mujahidin di Syria untuk menyahut panggilan jihad dijalan Allah untuk menghancurkan pemerintah yang zalim.
Umat Islam Palestin yang telah lama di tindas oleh Rejim Zionis laknatullah tetap bersiap siaga dengan semangat jihad dan bersedia berkorban bila-bila masa walaupun mereka sedang berpuasa. Puasa tidak menghalang mereka untuk berjihad dijalan Allah SWT. Beberapa orang imam muda Gaza (hafiz) yang dihantar oleh kerajaan Hamas Palestin ke Malaysia untuk mengimamkan solat terawih dan memberi tazkirah adalah salah satu usaha-usaha jihad yang berterusan dan sebagai latihan terhadap pemimpin pelapis akan datang untuk meneruskan jihad hingga tertegaknya negara Islam Palestin.
Ketika menyambut Ramadan pada tahun ini (1433 H) terdapat beberapa peristiwa yang mengembirakan umat Islam iaitu dengan kejatuhan rejim-rejim zalim yang telah menindas umat Islam selama puluhan tahun . Negara-negara Islam seperti Mesir, Tunisai, Libya dan Yaman telah dijatuhkan oleh rakyatnya sendiri yang cintakan keadilan dan kebebasan bersuara. Peristiwa ini menjadi sebagai pengubat rindu setelah sekian lama umat Islam ditindas dan dinafikan hak bersuara dan memilih pemimpin yang adil dan amanah.
Sahabat yang dimuliakan,
Ramadan adalah bulan yang mulia disisi Allah SWT. Kehadiran Ramadan umat Islam diwajibkan berpuasa dan melaksanakan ibadah dengan penuh kusyuk semata-mata mencari keredhaan Allah SWT.
Namun begitu dibulan Ramadan ini juga mengandungi rahsia kejayaan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya dan juga para mujahid Islam dalam usaha untuk mempertahankan Islam dan mengembalikan balik kedaulatan Islam . Islam hanya mampu dihayati sepenuhnya apabila wujud Daulah Islamiah dan melaksanakan hukum-hukum Allah SWT di dalamnya.
Perlulah kita faham bahawa kewajipan berpuasa dengan kewajipan berjihad tidak ada bezanya. Malah puasa yang sedang umat Islam lakukan benar-benar menjadi penguat rohiyah yang jauh melebihi kekuatan fizikal. Semasa berpuasalah semangat jihad dan pengorbanan akan terbentuk didalam hati dan jiwa orang mukmin.
Terdapat beberapa peristiwa dalam sejarah Islam, kejayaan umat Islam berjaya dalam jihad dan peperangan ketika berhadapan dengan tentera kuffar ianya berlaku didalam bulan Ramadan. Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut :
Pertama : Perang Badar al-Qubra .
Dengan pertolongan Allah SWT Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya telah berjaya mengalahkan pasukan kafir Quraish meskipun secara fizikal dan material memihak kepada Quraish.
Perang Badar al-Kubra adalah antara peristiwa penting dalam sejarah Islam yang berlaku pada bulan Ramadan. Perang itu berlaku pada 17 Ramadan tahun kedua hijrah, menyaksikan pertembungan antara tentera Islam yang disertai 313 orang dengan bala tentera kafir musyrikin seramai 1,000 orang.
Jumlah tentera yang tidak seimbang itu menyebabkan Rasulullah berdoa kepada Allah SWT sambil bermunajat: “Ya Allah! Ya Tuhanku! Perkenankan apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah! Ya Tuhanku! Jika Jemaah Islam ini binasa, maka tidak akan ada lagi orang yang akan menyembah-Mu di bumi ini.”
Baginda terus berdoa sehingga selendangnya jatuh daripada bahunya. Lantas datang Abu Bakar al-Siddiq mengambil selendang itu, lalu meletakkannya kembali pada bahu Baginda. Kemudian beliau berdiri di belakang Rasulullah SAW seraya berkata: “Wahai Nabi Allah! Cukuplah doamu itu kepada Allah. Mudah-mudahan Allah akan makbulkan permintaanmu dan akan penuhi janji-Nya kepadamu.”
Selepas itu, turun wahyu yang bermaksud: “(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu Allah perkenankan permohonan kamu (dengan firman-Nya): ‘Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) daripada malaikat yang datang berturut-turut.”
(Surah al-Anfal ayat 9)
Kisah ini menggambarkan dengan jelas peranan doa dalam kehidupan muslim. Setiap muslim dituntut berdoa hanya kepada Allah SWT. Ia juga menunjukkan betapa manusia adalah makhluk lemah dan serba dhaif. Oleh itu, manusia berhajatkan kepada pertolongan Allah sebagai Pencipta alam semesta yang Maha Berkuasa. Kepada-Nya setiap muslim bergantung harapan dan memohon bantuan sebagaimana maksud daripada surah al-Fatihah yang diulang-ulang sekurang-kurang 17 kali sehari semalam maksudnya: “Engkaulah saja (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkaulah saja kami memohon pertolongan.”
(Surah al-Fatihah, ayat 5)
Maka tidak hairan baginda sentiasa menggalakkan umat Islam agar tidak putus-putus berdoa kepada Allah SAW dalam semua keadaan tidak kira pada masa senang atau susah, kaya atau miskin dan seterusnya. Baginda pernah bersabda maksudnya: “Doa adalah senjata mukmin dan tiang agama serta sinaran cahaya yang menerangi langit dan bumi.”
(Hadis riwayat Abu Ya’la)
Kedua : Perang Khandak .
Pada bulan Ramadan tahun 5H pula, Rasulullah SAW dan para sahabat melakukan persiapan untuk Perang Khandak. Persiapan dilakukan dengan menggali parit (khandak) di sekeliling kota Madinah. Taktik yang diusulkan oleh Salman Al-Farisi ini tidak pernah digunakan oleh bangsa Arab sebelum ini. Peperangan Khandak akhirnya terjadi pada bulan Syawal dan berakhir pada bulan Dzulkaedah dengan kemenangan berpihak kepada kaum muslimin setelah Allah SWT menurunkan bantuan-Nya berupa angit ribut menghancurkan kekuatan tentera kafir Quraish.
Ketiga : Pembukaan Kota Mekah .
Satu lagi peristiwa penting berlaku pada 21 Ramadan 8H yakni Fathul (pembukaan) Mekah. Rasulullah SAW. keluar dari Madinah pada 10 Ramadan dan berpuasa, lalu diikuti para sahabat. Mereka berbuka di suatu tempat yang dipanggil Mukaddid (antara Asfan dengan Amjad). Mekah jatuh ke tangan kaum muslimin tanpa pertumpahan darah. Menurut Ibnu Ishaq, penaklukan itu terjadi pada 10 malam terakhir bulan Ramadan. Peristiwa penting ini telah menyaksikan berapa ramai dari para sahabat khasnya golongan muhajirin menitiskan air mata gembira kerana kejayaan mereka menawan¡ kembali kota yang dulunya menjadi tempat mereka dihina dan diseksa di dalam perjuangan menegakkan agama Allah.
Kisah yang terjadi pada 10 Ramadan tahun ke-8 Hijrah adalah Pembukaan Kota Mekah (Fathul Makkah) di mana umat Islam telah berjaya menakluki Mekah dan ia merupakan kejayaan yang terbesar kepada umat Islam apabila berjaya menguasai Mekah dan Madinah sekaligus menjadikan kedua-duanya sebagai pusat yang penting bagi Daulah Islamiah di bawah kepimpinan Rasulullah SAW.
Kejayaan umat Islam pada waktu itu bukan sahaja dapat menakluki Mekah, bahkan hasil penaklukan kota Mekah itu telah menyebabkan penduduk Mekah yang dahulunya kafir telah berbondong-bondong memasuki agama Allah SWT. Ini terkandung di dalam al-Quran.
Firman Allah SWT maksudnya : “Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah) . Dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk ke dalam agama Allah. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan padaNya, Sesungguhnya, Dia Maha Penerima Taubat”.(Surah an-Nasr ayat 1-3)
Ayat ini jelas menceritakan kisah Fathul Makkah (pembukaan Kota Mekah) dan dalam ayat ini juga, Allah SAW. menyeru agar hamba-hambaNya bertasbih kepadaNya apabila beroleh kemenangan sebagai tanda mensyukuri atas nikmat yang diberikan. Seperti yang kita sedia maklum, kita juga akan bertasbih, bertakbir dan bertahmid meraikan hari kemenangan seperti pada Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha khususnya.
Ibnu Qayyim Al-Jauzi telah berkata : “Ianya satu pembukaan teragung yang dengannya Allah SWT memuliakan agama-Nya, Rasul-Nya, tentera-Nya dan parti-Nya yang beramanah, dengannya juga Allah SWT telah menyelamatkan negeri-negeri-Nya dan rumah-Nya yang telahpun ditetapkan sebagai tempat hidayah untuk seluruh alam, menyelamatkan dari tangan-tangan kafir dan musyrikin, ianya pembukaan yang turut bergembira olehnya penghuni-penghuni langit, lanjutan kemuliaannya melimpah ke angkasa cakerawala hingga dengannya maka berduyun-duyunlah manusia menganut agama-Nya, hingga dengan-Nya wajah bumi terukir seribu senyuman mekar”.
Keempat : Tentera Islam mendarat di Pantai Andalusia (Sepanyol).
Pada bulan Ramadan tahun 91H, pasukan tentera Islam mendarat di selatan Pantai Andalusia (Sepanyol) dan terus berjihad. Kemudian pada Ramadan tahun berikutnya Panglima Thariq bin Ziyad berjaya mengalahkan Raja Roderick.
Kelima : Salahuddin Al-Ayyubi mengalahkan tentera salib di Baitul Maqdis.
Pada Ramadan 584H pula menyaksikan Panglima Islam yang terkenal, Salahuddin Al-Ayyubi mendapat kemenangan besar ke atas tentera Salib. Tentera Islam menguasai daerah-daerah yang sebelumnya dikuasai oleh tentera Salib. Oleh kerana bulan Ramadan, penasihat-penasihat Salahuddin menyarankan agar dia berehat kerana risau ajalnya tiba, tetapi Salahuddin menjawab “Umur itu pendek dan ajal itu sentiasa mengancam”. Kemudian tentera Islam yang dipimpinnya terus berperang dan berjaya merampas benteng Shafad yang kuat.
Keenam : Tentera Islam mengalahkan tentera Mongol .
Seterusnya dalam bulan Ramadan 658H, tentera Mongol berjaya dikalahkan di Ain Jalut dan Palestin kembali ke tangan kaum muslimin.
Banyak lagi peperangan lain yang berlaku di masa Rasulullah SAW dan juga para khalifah Islam semasa bulan Ramadan yang tidak dapat diungkapkan di sini. Catatan sejarah membuktikan kepada kita bahawa bulan Ramadan bukan sahaja dipenuhi dengan ibadah khusus tetapi juga penuh dengan perjuangan untuk menyebarkan agama Allah SAW dan meninggikan syiar Islam.
Beberapa peristiwa yang tercatat juga menunjukkan betapa Rasulullah SAW. dan para khalifah sentiasa berusaha menyebarkan rahmat Allah di muka bumi dengan jalan dakwah dan jihad meskipun mereka dalam keadaan lapar dan dahaga. Mereka tidak rela melihat dan membiarkan umat Islam terus berada di bawah kekuasaan musuh mereka. Mereka sentiasa memerangi kaum kuffar demi menjaga nasib umat Islam dari ditindas dan diancam oleh musuh Allah SWT.
Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita mengambil iktibar di sini bahawa bulan Ramadan bukan sahaja dituntut kita mengerjakan ibadah puasa sahaja tetapi dan melahirkan hubungan iman kita dengan Allah SWT tetapi ibadah puasa juga bertujuan memberi keyakinan kepada kita bahawa perlu dikembalikan balik Daulah Islamiah dan meletakkan Islam sebagai satu kuasa yang dapat memerintah dan Islam pastinya akan beroleh kejayaan sekali lagi seperti zaman kegemilangannya sebelum ini. Hanya Allah SWT yang mengetahui masanya.
Alangkah indahnya jika kita dapat hidup mengikut syariat Islam di dalam semua kehidupan kita dan Islam dapat dikembalikan ditempatnya yang sebenarnya dan seluruh muka bumi Allah ini dimakmurkan dengan keadilan Islam.
Artikel oleh: Ustaz Abu Basyer

Faktor-faktor Kecemerlangan Tamadun Islam

Faktor utama kecemerlangan Tamadun Islam ialah keyakinan umat Islam terhadap ajaran Islam.
    • Ajaran Islam menitikberatkan perkembangan akal dalam mencari kebenaran. Ia mendedahkan umat Islam agar menerokai bidang-bidang ilmu yang boleh dicapai oleh akal serta dapat membantu kehidupan ummah di dunia dan akhirat.
    • Ajaran Islam tidak membezakan kedudukan, pangkat atau harta kerana setiap manusia ialah hamba Allah SWT semata-mata.
Antara faktor lain ialah:
  • Pemerintah yang bertakwa dan bijaksana
  • Politik yang stabil
  • Kegiatan keilmuan yang meluas
  • Keadilan yang menyeluruh
  • Ketenteraan yang kuat
  • Kedudukan yang strategik
  • Prasarana yang sempurna
  • Keterbukaan kepada tamadun lain


Faktor-faktor kejayaan tamadun Islam

Faktor-faktor kejayaan tamadun Islam

Tamadun Islam mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pelbagai bidang kerana banyak faktor pendorong yang terdapat dalam ajaran Islam dan sumber-sumber asasnya. Antara faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:


1. Dorongan daripada semangat Iqra’ (membaca)
Wahyu pertama daripada Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.w.t. adalah titik tolak kepada kelahiran tamadun Islam. Tamadun Islam tidak bertitiktolak dari kawasan yang berdekatan dengan sungai sebagai asas kehidupan material seperti tamadun-tamadun lain. Sebaliknya, pencetus kemunculan tamadun Islam adalah atas kewajiban agama dalam menuntut ilmu.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Yang mencipta manusia daripada segumpal darah yang beku. Bacalah, dengan nama Tuhan yang memiliki segala Kekuasaan. Yang mengajar (manusia) menggunakan kalam (pena). Yang mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.
(Surah al-Iqra: 1-5)

Menurut Hairudin Harun (1992) dalam bukunya, Daripada Sains Yunani Kepada Sains Islam, kesemua aktiviti ilmiah yang berlaku sepanjang zaman kegemilangan tamadun intelektual Islam adalah cetusan dan dorongan yang bersumberkan perintah al-Iqra dalam al-Qur’an.
Surah al-Iqra’ menjadi pendorong dan membakar semangat umat Islam dalam mencari ilmu. Di sinilah kemungkinan terletaknya rahsia sumbangan umat Islam kepada perkembangan ilmu amnya dan perkembangan sains, khasnya. Surah al-Iqra itu adalah pencetus dan dorongan yang jitu kepada kepentingan menuntut ilmu.
Dorongan dan semangat Iqra’ telah menyedarkan umat Islam kepada peri pentingnya ilmu. Mereka amat menghargai khazanah pengetahuan yang ada pada tamadun semasa dan juga tamadun lampau.

2. Ilmu berasaskan tauhid
Ilmu Tauhid adalah ilmu yang membahaskan tentang Allah s.w.t., sifat-sifat yang wajib pada-Nya, sifat-sifat yang boleh disifatkan kepada-Nya, dan sifat-sifat yang sama sekali harus ditiadakan daripada-Nya. Ilmu tauhid iaitu ilmu yang menegaskan hakikat keesaan Allah s.w.t. Tauhid berasal daripada bahasa Arab tawhid yang bererti mengesakan dan meyakini bahawa Allah s.w.t. itu Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya.
Ilmu tauhid bertujuan memantapkan keyakinan dan kepercayaan agama melalui akal fikiran dan kemantapan hati yang dilandaskan wahyu. Ilmu tauhid juga bermatlamat untuk menjaga kepercayaan dan mengukuhkan keimanan supaya tidak wujud sebarang keraguan dalam jiwa manusia. Contohnya, anda wajib mempercayai Rukun Iman dalam Islam. Islam menolak keimanan yang diasaskan atas ikutan semata-mata tanpa ilmu dan kefahaman yang menyokong keimanan tersebut. Di sinilah anda dapat lihat hubung kait antara tauhid dan keperluan ilmu. Keimanan yang sebenarnya tidak mungkin wujud tanpa asas ilmu dan begitu juga ilmu tidak mungkin memberi manfaat tanpa dipandu oleh wahyu. Kesepaduan ilmu dan tauhid inilah yang melonjakkan tamadun Islam dan menjadikannya tamadun yang banyak memberi sumbangan kepada manusia.
Malah, tradisi pemikiran Islam berkembang pesat atas prinsip pembuktian dan dalil-dalil ilmiah yang membenarkan keenam-enam Rukun Iman dengan melibatkan pelbagai disiplin ilmu seperti kosmologi, psikologi dan metafizik. Ahli sains Islam tidak pernah menghadapi sebarang masalah untuk menerima kebenaran ilmu tauhid dan pada masa yang sama menjalankan penyelidikan ilmiah dalam bidang seperti fizik, biologi dan astronomi.

3. Panduan al-Qur’an dan al-Sunnah
Kejayaan sesebuah tamadun ditentukan oleh kualiti manusia yang menjadi anggota masyarakat dan umat tersebut. Dalam konteks ini, al-Qur’an dan al-Sunnah banyak memberi dorongan ke arah melahirkan insan yang bertamadun. Kedua-dua sumber tersebut sentiasa menyeru umat Islam untuk mencapai kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat dengan menimba ilmu, berusaha gigih dan menghayati nilai-nilai positif.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Dan pergunakanlah kesempatan dalam kurniaan yang dianugerahkan Allah kepadamu itu untuk keselamatan di akhirat, namun janganlah kamu abaikan bahagian kamu dari kehidupan dunia. Berbuat baiklah sebagaimana Allah telah berbuat kebaikan kepadamu. Lagi pula, janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi kerana Allah tidak menyenangi orang yang suka berbuat kerosakan.
(Surah al-Qashash: 77)

Begitu juga sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

Sesiapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka dia berjuang fisabilillah sehingga dia kembali.
(HR. al-Termizie)

Pendek kata al-Qur’an dan al-Sunnah adalah pencetus dan pendorong yang sangat berkesan dalam membina tamadun Islam yang unggul. Hakikat ini terbukti dalam sejarah tamadun manusia khususnya pada abad ke-6 kerana seluruh tamadun manusia telah rosak dari segi nilai kemanusiaan. Namun, apabila turun al-Qur’an, maka tamadun manusia mendapat satu inspirasi yang baru dengan kemunculan tamadun Islam yang bersumberkan al-Qur’an dan al-Sunnah.

4. Keterbukaan dan kreativiti tamadun Islam
Waqar al-Husaini (1985) seorang sarjana menegaskan bahawa sikap terbuka umat Islam terserlah dalam memanfaatkan sumber-sumber tamadun daripada orang Yunani, Romawi, Iskandariah, Syria, Parsi, India dan China. Umat Islam tidak meniru unsur luar tanpa saringan dan tapisan yang wajar. Namun ia tidak bermaksud menghalang umat Islam daripada mengkaji dan meneliti hasil tamadun luar terutama hal-hal yang baru. Malah, Muhammad Asad (1983) menjelaskan bahawa umat Islam selalu menerima pengaruh-pengaruh baru daripada peradaban asing tanpa menghancurkan peradabannya sendiri.
Harun Nasution (1985), seorang ilmuwan dari Indonesia membuktikan bahawa sumber tamadun Islam, iaitu al-Qur’an telah menggesa penggunaan pemikiran yang kreatif dan inovatif. Banyak ayat al-Qur’an menyentuh penggunaan akal fikiran yang sihat seperti merenung (dabbara), mengerti (faqiha) melihat secara abstrak (nazara), berfikir (tafakkar dan aqala). Malah menurut Hasan Langgulung (1986) pula:
a. Alat utama untuk mengkaji alam semesta menurut al-Qur’an ialah pancaindera dan akal. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Allah yang mengeluarkan kamu dari perut ibumu tanpa mengetahui sesuatu. Dia juga menjadikan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati.
(Surah al-Nahl: 16 – 78)

b. Kita juga belajar melalui pemerhatian dan percubaan yang didukung oleh kuasa (faculty) pemikiran seperti firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Katalah: Berjalanlah di bumi dan lihatlah bagaimana Dia mencipta makhluk pertama.
(Surah al-Ankabut: 29 – 30)

c. Untuk menganggapi tanda-tanda Allah dalam alam ini, seseorang itu harus mempunyai akal (intellect) dan pemikiran (reflection) seperti firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi dan perbezaan malam dan siang merupakan tanda-tanda bagi orang berakal. Orang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau sedang baring dan memikirkan penciptaan langit dan bumi.
(Surah al-Imran: 190 – 191)


Tasawwur Islam: Ciri-ciri dan keistimewaan

Tasawwur Islam: Ciri-ciri dan keistimewaan

Perbincangan tentang ciri-ciri dan keistimewaan Islam dalam tasawwur tidak diperoleh secara khusus dalam al-Qur’an, al-Hadith mahupun penulisan para ulama’ silam. Namun, berdasarkan pemerhatian dan kajian yang teliti, mendalam serta objektif terhadap ajaran dan isi kandungan Islam, maka kita dapat simpulkan bahawa Islam mempunyai beberapa ciri dan keistimewaan unggul yang membezakannya daripada ajaran-ajaran lain. Ciri-ciri dan keistimewaan Islam ini dapat dapat dirumuskan seperti berikut:

Rabbani (Ketuhanan)
Rabbani atau ketuhanan bermaksud segala hukum, konsep, nilai dan peraturan yang terdapat di dalam Islam adalah ditetapkan dan diwahyukan oleh Allah s.w.t. Ia bukanlah hasil pemikiran dan ciptaan manusia. Peranan manusia hanyalah sekadar memahami, memperkembangkan dan melaksanakannya dalam kehidupan mereka. Manusia, walau setinggi mana pun kedudukannya, tiada hak untuk campur tangan dalam urusan ketuhanan seperti penentuan hukum haram, halal, dosa, pahala, nilai baik, buruk, jahat dan sebagainya. Peranan manusia dalam hal ini hanyalah untuk mengkaji dan mengenal pasti hukum Allah dalam sesuatu perkara. Kemudian, setelah jelas kepada mereka tentang hukum tersebut maka mereka perlu melaksanakannya dalam kehidupan.
Ciri-ciri rabbani ini dinyatakan oleh Allah s.w.t. pada banyak tempat di dalam al-Qur’an. Antaranya, firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Sesungguhnya Kami telah turunkan kepada kamu kitab (al-Qur’an) dengan kebenaran, maka taatlah kepada Allah dengan penuh keikhlasan kepada-Nya, ingatlah bahawa agama yang bersih (benar) itu adalah milik Allah.
(Surah al-Zumar: 2 – 3)


Al-Thabat wa al-Murunah (Tetap dan anjal)
Thabat bermaksud tetap atau tidak berubah. Dalam konteks ajaran Islam, ada perkara yang telah tetap dan tidak boleh dipinda dan diubah-ubah dasar, prinsip dan perlaksanaannya. Antara perkara yang termasuk dalam konsep thabat adalah aspek akidah dan hukum-hakam amaliyyah yang dinyatakan secara qat’i (pasti) dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.
Konsep al-thabat dalam aspek akidah dapat dilihat dari segi kepercayaan terhadap Allah s.w.t. yang Maha Esa dan tiada sekutu bagi-Nya. Perkara-perkara berkaitan akidah adalah tetap dan tidak boleh dipinda atau diubah-ubah. Sementara dalam konteks amaliyyah seperti ibadat solat, puasa, haji dan zakat telah ditetapkan cara dan waktu perlaksanaan dalam syariat Islam. Begitu juga beberapa prinsip dalam muamalat seperti pengharaman riba, gharar (unsur-unsur yang tidak ketentuan), kewajipan saling meredai dalam berakad dan lain-lain. Selain itu, hukum jenayah yang diwajibkan dalam al-Qur’an dan al-Hadith seperti hukum hudud dan qisas tidak boleh diubah-ubah perlaksanaannya. Begitu juga hukum haram bagi perkaraperkara yang dijelaskan oleh al-Qur’an dan al-Sunnah seperti khinzir, minum arak, berjudi dan riba. Perkara-perkara ini ditentukan secara qat’i dan tidak mungkin berubah sampai bila-bila. Perkara-perkara seperti inilah yang termasuk dalam konsep al-thabat.
Al-Murunah (anjal) pula bermaksud bahawa selain daripada perkara-perkara pokok dan dasar yang tidak boleh berubah, terdapat juga perkara-perkara ranting dan cabang yang boleh berubah mengikut kesesuaian dengan perubahan maslahah manusia sepanjang peredaran zaman. Hal ini menjadikan agama Islam yang diturunkan oleh Allah s.w.t. sentiasa sesuai dan bersifat senang dan mudah untuk diamalkan. Islam mementingkan kemudahan dan tidak sesekali menyusahkan umatnya dalam mengamalkan segala ajarannya. Sebagai contoh, solat adalah wajib dan perlu dilaksanakan mengikut ketetapan rukun. Walaubagaimanapun, jamak dan qasar dibenarkan dalam solat sekiranya seseorang itu bermusafir. Ini terbukti bahawa hukum Islam tidak statik, sebaliknya bersifat anjal dan fleksibel dengan memberi keutamaan kepada keselesaan penganutnya.
Ciri menjaga kepentingan manusia ini dapat dilihat dengan jelas dalam firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Allah tidak sesekali memberatkan seseorang itu kecuali dengan kadar upayanya. Baginya (pahala) bagi kebaikan yang dikerjakannya, dan keatasnya (dosa) bagi kejahatan yang dikerjakannya. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau seksa kami atas apa yang kami terlalai atau silap padanya. Ya Tuhan kami, Janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat ke atas kami sebagaimana yang Engkau bebani ke atas mereka yang sebelum daripada kami.
(Surah al-Baqarah: 286)


Waq’iyyah (Realistik)
Waq’iyyah bermaksud ajaran Islam bersifat praktikal dan realistik iaitu bersesuaian dengan realiti kehidupan manusia. Ajaran Islam sentiasa seiring dengan kenyataan hidup manusia. Dalam menetapkan sesuatu hukum atau peraturan, Islam sentiasa mengambil kira realiti semasa, setempat dan adat yang diamalkan. Umpamanya, jika sesuatu masyarakat telah mengamalkan sesuatu adat atau budaya tertentu dalam menjalankan aktiviti ekonomi atau perniagaan antara mereka, dan adat itu pula tidak mendatangkan sebarang keburukan dan tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam, maka ia diiktiraf dan diterima dalam Islam.
Selain itu, dalam memerintahkan ketaatan manusia kepada hukum-hukumnya, Islam tidak membebankan manusia dengan hukuman yang tidak realistik sehingga manusia tidak mampu menunaikannya. Misalnya, Islam tidak memerintahkan manusia untuk beribadat sepanjang masa sehingga mengabaikan kerja-kerja harian untuk mencari rezeki bagi menampung keperluan diri, keluarga, masyarakat dan negara. Malah, kerja-kerja harian ini jika dilakukan dengan betul dan memenuhi syarat-syaratnya, turut dianggap sebagai ibadat dan pelakunya diberi pahala yang banyak.
Islam merupakan agama yang sangat mementingkan keadilan. Namun begitu, pada masa yang sama, Islam mengiktiraf bahawa dalam realiti kehidupan manusia di alam ini terdapat perbezaan, baik dari segi jantina, keupayaan fizikal dan mental, taraf ekonomi dan lain-lain. Dengan itu, dalam menunaikan keadilan ekonomi umpamanya, Islam tidak menuntut agar harta kekayaan dibahagikan sama rata antara manusia. Hal ini kerana realitinya, manusia tidak sama dari segi keupayaan fizikal, mental, kreativiti, kerajinan, tanggungjawab dan lain-lain. Oleh itu, anugerah dan habuan ekonomi juga berbeza-beza berdasarkan perbezaan setiap individu dari segi usaha dan kesungguhan, kerajinan, kreativiti, tanggungjawab yang dipikul dan lain-lain.
Dalam hal ini Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

Dan Allah melebihkan sesetengah daripada kamu ke atas yang lain (dari segi anugerah) rezeki.
(Surah al-Nahl: 71)

Namun begitu, Islam juga memerintahkan agar manusia yang dianugerahkan dengan kelebihan rezeki itu tidak melupai golongan yang kurang bernasib baik. Realiti dalam kehidupan manusia menunjukkan bahawa sentiasa terdapat golongan miskin dan kurang bernasib baik yang perlu dibantu. Oleh sebab itu, Islam mewajibkan anda berzakat dan memberikan pahala/ganjaran yang besar kepada mereka yang bersedekah.
Ringkasnya, semua bukti menunjukkan bahawa Islam adalah realistik, malah telah berjaya diamalkan dengan baik sehingga Islam dapat membina tamadun yang cemerlang serta menjadi pelopor dalam pelbagai bidang kehidupan.

Tawazun (Keseimbangan)
Tawazun bermaksud ajaran Islam memberikan perhatian yang seimbang kepada semua aspek kehidupan manusia; dari segi individu dan masyarakat, rohani dan jasmani, kebendaan dan kerohanian serta dunia dan akhirat.
Islam tidak membenarkan umatnya mementingkan diri sehingga mengabaikan kepentingan masyarakat dan begitu juga sebaliknya. Islam juga tidak membenarkan umatnya mementingkan aspek kerohanian semata-mata sehingga mengabaikan aspek jasmani dan kebendaan dan begitu juga sebaliknya. Umpamanya, seseorang tidak dibenarkan beribadat sepanjang masa sehingga mengabaikan keperluan menjaga kesihatan tubuh badan atau mencari rezeki yang halal. Begitu juga sebaliknya, umat Islam tidak dibenarkan mencari rezeki sehingga mengabaikan kepentingan beribadat kepada Allah. Islam juga tidak membenarkan penganutnya mementingkan aspek kehidupan dunia sehingga mengabaikan kehidupan akhirat, begitu juga sebaliknya.
Islam memerintahkan agar kesemua aspek hidup manusia mestilah digabungkan dalam satu gabungan yang seimbang, harmonis dan sepadu supaya kehidupan manusia menjadi sempurna dan sejahtera.
Kepentingan ciri tawazun ini dapat dilihat dengan jelas dalam firman Allah yang bermaksud:

… apabila kamu diseru untuk menunaikan solat pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu mengingati Allah dan tinggalkan jual-beli. Itu lebih baik bagi kamu sekiranya kamu mengetahui. Apabila solat telah dilakukan maka bertaburanlah kamu di muka bumi, carilah kurniaan Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.
(Surah al-Jumu’ah: 9 – 10)

Ayat di atas dengan jelas memerintahkan umat Islam untuk memberi perhatian yang sewajarnya kepada kedua-dua aspek kehidupan di dunia dan akhirat.

Syumul (Menyeluruh)
Syumul bermaksud Islam merupakan agama yang sempurna dan menyeluruh serta mencakupi segala aspek kehidupan setiap manusia.
Allah s.w.t. memiliki segala sifat kesempurnaan dan pengetahuan. Semua aspek kehidupan manusia dijelaskan dan diberikan panduan oleh Allah s.w.t. dalam wahyu-Nya. Oleh itu, Islam mempunyai peraturan hidup yang serba lengkap, merangkumi semua aspek kehidupan manusia dari segi kepercayaan, pemikiran, akhlak, ekonomi, politik, sosial, perundangan, pendidikan, alam sekitar, kesihatan dan lain-lain. Jika prinsip dan panduan ajaran Islam ini dihayati sepenuhnya dengan bijaksana, maka ia berupaya menyelesaikan segala masalah yang dihadapi manusia.
Namun begitu, tidak semua aspek kehidupan manusia ini dijelaskan dengan terperinci dalam al-Qur’an dan al-Hadith. Hal ini kerana perjalanan hidup manusia akan berterusan manakala wahyu al-Qur’an dan al-Hadith pula terhenti dengan kewafatan Rasulullah s.a.w. Oleh itu, sebahagian besar panduan yang berkaitan aspek kehidupan manusia dinyatakan dalam wahyu secara umum dan prinsipnya sahaja. Perinciannya dibiarkan kepada manusia mengikut kesesuaian masa dan suasana kehidupan mereka. Inilah yang menjadikan ajaran Islam itu sentiasa sesuai untuk semua manusia pada semua zaman. Contohnya, pelaburan duit di dalam insurans nyawa dan Amanah Saham Bumiputera (ASB).
Kesempurnaan ajaran Islam seperti yang terkandung dalam al-Qur’an dan al-Hadith itu dapat dilihat dengan jelas dalam firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Dan kami turunkan ke atas engkau kitab (al-Qur’an) sebagai penjelasan bagi semua perkara.
(Surah al-Nahl: 89)


‘Alamiyyah (Sejagat)
‘Alamiyyah bermaksud Islam merupakan agama yang universal, tidak terikat dengan masa, tempat dan ruang. Malah, Islam sesuai untuk semua manusia, setiap bangsa dan tidak terbatas pada masa-masa tertentu. Aspek ‘alamiyyah merangkumi tiga bidang utama iaitu syariah, akhlak dan akidah.
Semua manusia tanpa mengira bahasa, warna kulit dan bangsa mempunyai kedudukan yang sama di sisi Allah s.w.t. Tidak ada bangsa yang lebih mulia daripada bangsa lain kerana faktor bangsa atau warna kulit atau bahasa semata-mata. Faktor tunggal yang membezakan seseorang dengan yang lain ialah tahap ketakwaan kepada Allah s.w.t. Semakin bertakwa, maka semakin tinggilah kedudukan orang tersebut di sisi Allah.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

Sesungguhnya yang terlebih mulia daripada kalangan kamu ialah yang paling bertakwa.
(Surah al-Hujurat: 13)

Manifestasi kesejagatan Islam bukan sahaja meliputi sesama manusia, malah merangkumi makhluk yang lain. Allah s.w.t. bukanlah Tuhan bagi manusia sahaja, malah Allah s.w.t. juga merupakan Tuhan bagi makhluk yang lain. Oleh itu, ajaran Islam diturunkan bukan sahaja untuk menjaga kebahagiaan dan kebajikan makhluk manusia sahaja, tetapi juga makhluk yang lain seperti haiwan, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain.
Dalam hal ini, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

“Dan tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai (membawa) rahmat ke seluruh alam”.
(Surah al-Anbiya’:107)


Wasatiyyah (Kesederhanaan)
Wasatiyyah ialah elemen yang sangat penting dalam Islam. Islam menolak semua unsur ekstremisme dalam kehidupan manusia. Sikap melampau bukan sahaja ditegah dalam aspek kehidupan di dunia seperti pemakanan, mengumpul harta dan sebagainya. Malahan, dalam aspek keakhiratan seperti beribadat dan berzikir, sekiranya dilakukan secara melampau, juga tidak dibenarkan.
Islam amat menitikberatkan kesederhanaan dalam semua perkara kerana sifat kesederhanaan ini sesuai dengan fitrah manusia. Dalam aspek pemakanan umpamanya, Allah s.w.t. menyuruh manusia makan dan minum dari makanan dan minuman yang baik. Namun pada masa yang sama juga Allah s.w.t. mengingatkan manusia agar tidak melampaui batas.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

… dan makanlah dan minumlah dan (tetapi) jangan kamu melampaui batas kerana Ia (Allah) tidak suka orang yang melampaui batas.
(Surah al-A’raf: 31)

Melampaui batas dalam apa jua aktiviti sekalipun, termasuk dalam pemakanan merupakan sesuatu yang membahayakan diri manusia. Hal ini termasuk melakukan ibadat. Sikap melampaui batas dalam beribadat akhirnya akan menyebabkan seseorang berasa susah, tertekan dan akhirnya menjadi jemu.
Rasulullah s.a.w. mengingatkan umat Islam dalam sabdanya yang bermaksud:

Lakukan amalan ibadat (sunat) sekadar yang kamu mampu, kerana Allah s.w.t. tidak jemu sehingga kamu sendiri nanti yang akan jemu.
(HR. al-Bukhari)

Namun ini tidak pula bermakna umat Islam mesti bersederhana dalam melaksanakan akidah Islamiyyah. Ertinya beriman kepada semua rukun iman secara sederhana sahaja dan tidak benar-benar yakin. Keimanan kepada Allah dan semua rukun iman mestilah dilakukan dengan penuh yakin tanpa sebarang keraguan. Keimanan yang tidak kukuh dan ragu-ragu tidak diterima oleh Allah s.w.t.


Kecemerlangan Tamadun Islam Di Zaman Rasul s.a.w.

Kecemerlangan Tamadaun Islam di Zaman Rasulullah

PENDAHULUAN

Tamadun Islam sebagai pancaran keunggulan dan keistimewaan Islam sebagai al-din yang diredhai Allah berbeza daripada tamadun lain kerana tamadun Islam berteraskan hakikat kewujudan Khalid sebagai Pencipta dan hakikat kewujudan manusia sebagai makhluk(yang dicipta) yang dapat difahami dalam konteks kerohanian Islam yang mencakupi persoalan kejadian manusia,insan jasmani dan insan nafsani, penyesuaian diri dan hubungan kerohanian dengan kehidupan manusia. 1 Ini perkara yang harus disedari oleh setiap umat Islam dalam usaha untuk membina semula Tamadun Islam. Tamadun itu mestilah dibina dengan dasar yang sesuai dengan bawaan Islam sebagai 'al-din Ilahi 'dan ' al-din Fitri ' dengan berpandukan sejarah pimpinan Islam yang terawal yang telah membina tamadun manusia,sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Rasulullah :(Hadith)

Maksudnya : ' Tidak akan membangun semula umat ini melainkan dengan berpandukan cara bagaimana orang yang teramat( Rasulullah) membangunnya. 2

DEFINISI DAN PERKEMBANGAN PERISTILAHAN

Tamadun dari sudut epistimologi, perkataan ‘civilization’ berkait rapat dengan urbanization. Civilization di ambil daripada perkataan Latin untuk ‘city’ iaitu ‘civitas’, dengan alasan tiap-tiap perubahan adalah jelas pertumbuhannya di bandar-bandar besar, dan cirri-ciri asas peradaban manusia lebih mudah ditemui di bandar. Dari sudut bahasa Arab, terdapat beberapa istilah digunakan dalam konteks tamadun. Antaranya ialah perkataan ‘madaninah’, ‘tamdun’,’hadarah’ dan ‘umran’. Ibn Khaldun, seorang pakar ilmu kemasyarakatan Islam yang ulung dalam kitabnya Al-Muqaddimah telah menggunakan perkataan ‘umran’ dalam kajian beliau mengenai ibu-ibu kota dengan erti :
“Kawasan tanah yang didiami, tinggal menetap, berkembang subur dan maju’
Beliau juga menggunakan perkataan ‘hadarah’sebagai lawan bagi perkataan ‘badi’ dan ‘badiah’. 3
‘Hadarah’ dimaksudkan sebagai satu daerah, kota, bandar, kampung atau tanah yang diusahakan. Dalam permakaian bahasa Arab moden, perkataan tamaduan yang membawa erti :
Memiliki cirri-ciri hidup bandar atau tamadun dan kota-kota dalam bahasa Arab dipanggil ‘mudun’ yang memiliki cirri-ciri tamadun” Prof. Syed Naquib Al-Attas telah memberi satu takrifan mengenai tamadun Islam sebagai : “Keadaan kehidupan insan bermasyarakat yang telah mencapai taraf kehalusan tatasusila dan kebudayaan yang luhur bagi seluruh masyarakat”.

Ibn Khaldun menghuraikan maksud peradaban atau tamadun Islam ini sebagai pencapaian manusia yang sudah melebihi keperluan asasi kehidupan sehingga dapat membuka jalan ke arah pemikiran dan penghasilan daya cipta yang lebih halus dan mempunyai nilai-nilai seni. Tamadun Islam ialah satu tamadun yang didirikan oleh masyarakat yang digelar dan megelarkan diri mereka Muslim. Dengan pengertian dan penegasan ini, termasuklah juga bahasa-bahasa selain bangsa Arab yang telah memberikan sumbangan terhadap tamadun Islam. Walau apa pun bangsa, kaum dan bahasa para penyumbang itu, namun intisarinya ialah Islam. 4
















KECEMERLANGAN TAMADUN ISLAM
DI ZAMAN RASULULLAH S.A.W.


Masyarakat Arab merupakan masyarakat yang mundur. Mereka tidak mempunyai agama tauhid, tiada perpaduan dan keselamatan serta mengamalkan adat-adat yang negatif seperti membunuh anak perempuan dan wanita tidak mempunyai hak. kemunculan Nabi Muhammad S.A.W. dan Islam telah mengubah, memulihkan dan menyempurnakan agama tauhid warisan Nabi Ibrahim A. S. Ini adalah untuk menyatupadukan serta membebaskan masyarakat dari amalan-amalan yang bercanggah tersebut. 5

Kegemilangan sebenar tamadun Islam ialah apabila wujudnya pencapaian sepadu dari dua aspek utama : iaitu spritual dan material. Malah pencapaian dari sudut sprituallah yang akan menunggaki pencapaian dari sudut material. Oleh itu zaman yang paling ideal ialah zaman Rasulullah S.A.W. dan zaman Khulafa’ al-Rasyidin. Hujah ini berdasarkan penegasan Rasulullah S.A.W. dalam sabdanya: “Sebaik-baik kurun adalah kurunku kemudian(kurun) selepasku dan( kurun) selepas itu kemudian tersebarlah bidaah dan kata-kata tambahan”. 6

· KEROHANIAN

Para nabi khususnya Rasulullah S.A.W. telah diakui oleh Allah Maha Pencipta sebagai manusia teragung. Keagungan Rasulullah S.A.W. adalah dinilai dari segi keagungan kerohaniannya yang tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun daripada makhluk Allah di alam semesta ini. Pengiktirifan ini jelas terdapat dalam Al-Quran. Kehidupan kerohanian Rasulullah S.A.W. adalah menjurus secara khusus kepada mengutamakan kehidupan di akhirat daripada di dunia. 7

Allah menegaskan bahawa : “Rasulullah itu adalah contoh yang baik kepada mereka yang mengharapkan pertemuan dengan Allah dan hari akhirat serta mereka yang banyak mengingati Allah”Keagungan dan ketinggian kerohanian Rasulullah inilah yang mengagumkan para sahabat, sehingga tidak terucap oleh bibir dan tidak terlintas di hati mereka. Segala kegiatan dalam melaksanakan tugas kenabian dan kerasulan yang meliputi semua aspek kehidupan adalah terpancar daripada asas kerohanian yang tinggi. Gelaran Nabi itu sendiri menggambarkan peringkat kerohanian yang teragung tidak mungkin tercapai oleh lain. Cahaya kenabiannya sentiasa menaungi dan melindungi kehidupan para sahabat. Para sahabat telah menwarisi kehidupan kerohanian Islam seperti yang terdapat pada Rasulullah sendiri. Berkat naungan cahaya kenabian dan rahmat baginda. Para sahabat telah menjadikan sudut kerohanianmya dalam roh al-Quran(atau dalam acuan Allah) walaupun tidak sepenuhnya, kerana mereka tidak menjadi Rasul. Golongan para sahabat inilah yang kemudian menjadi saksi kepada generasi kemudian atas sistem kehidupan kerohanian Islam, sebagaimana Rasulullah S.A.W. telah menjadi saksi atas kebenaran sistem hidup kerohanian Islam kepada mereka. 8

· POLITIK

Kepimpinan politik Nabi Muhammad S.A.W. memang sudah terselah sejak baginda masih di Kota Makkah lagi iaitu apabila baginda berjaya menyelesaikan masalah permindahan Hajarul – Aswad ke tempat asalnya di Kaabah. 9

Ekoran daripada itu berlaku pula peristiwa perjanjian Aqabah di mana baginda telah menunjukkan sifat-sifat kepimpinan politik yang matang. Disamping itu baginda berjaya menerusi bimbingan wahyu, memperkenalkan sistem syura atau musyawarah. Sistem syura ini dilaksanakan di semua peringkat dalam semua bidang,khususnya dalam bidang politik dan ekonomi. Sebagai contoh pengadilan terhadap tawanan Yahudi Bani Quraizah dilakukan secara syura. lanjutan daripada inilah suatu majlis syura ditubuhkan secara rasmi pada Zaman Khalifah Umar bin al-Khattab. 10
Rasulullah membawa segenap penduduk Madinah ke dalam suatu peraturan politik dan susunan pemerintahan negeri yang sempurna. Sebagai langkah yang pertama untuk ini, lebih dahulu di laksanakannya susunan persatuan dalam kalangan kaum muslim sendiri. Perhubungan kaum Muhajirin dengan kaum Anshar dipererat beliau dengan mempersaudaraan mereka itu masing-masing.
Dengan rantai persaudaraan yang telah teguh ini dapatlah Rasul mengikat setiap pengikut Islam yang terdiri dari bermacam-macam kaum dan khabilah itu di dalam satu panduan umat yang kuat, bekerja bersama-sama, sehidup semati, sesakit dan sesenang di atas asas persaudaraan agama yang melebihi kekuatan persaudaraan apa pun jua…
Guna keamanan dan ketenteraman kota itu dibuat Rasul pula perjanjian persahabatan dan perdamaian dengan kaum Yahudi yang berdiam di dalam dan disekelilingnya Kota Yatstib. Dalam perjanjian ini ditetapkan dan diakui hak kemerdekaan tiap-tiap golongan memeluk dan menjalankan agamanya Inilah salah satu perjanjian politik di mana Nabi Muhammad memperlihatkan kebijaksanaan sebagai ahli politik yang
ulung. 11
Dengan perjanjian ini dan perjanjian yang lain, wujudnya yang dibuat Nabi dengan kaum Yahudi maka Kota Madinah dan sekitarnya dapat menjadi “Almadinatul Haram” menjadi sebuah kota yang suci yang sebenar-benarnya, dimana setiap penduduk menanggungjawab dan memikul kewajiban bersama-sama menyelenggarakan keamanan dan guna berikut dan yang berikutnya… 12

· EKONOMI

Nabi Muhammad S.A.W. memperkenalkan dasar ekonomi baru bagi menggantikan dasar ekonomi zaman Jahiliah. Baginda menggalakkan orang Islam bekerja keras dan bergerak aktif dalam urusan perniagaan dan pertanian. Usaha-usaha mencari kekayaan dan kesenangan di dunia diharuskan, asalkan tidak melibatkan riba, faedah dan menunaikan bayaran zakat setelah sampai haul dan nisabnya. Firman Allah S.W.T. :Maksudnya : “ Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”. ( al-Baqarah : 275)

Baginda sendiri berusaha untuk membangunkan ekonomi orang Isllam. Sebagai contoh, tanah yang terbiar hendaklah diusahakan semula, tanah yang tergadai kepada kaum Yahudi mestilah ditebus semula dan dikerjakan, mempertingkatkan usaha menyekat kegiatan kaum Quraisy yang memonopoli aktiviti perdagangan antara Makkah, Madinah dan Syam. Kegiatan menyekat aktiviti perdagangan kaum Quraisy inin ada kaitannya dengan ekspedisi-ekspedisi pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. 13
Rasulullah S.A.W. telah mengemaskinikan pugutan zakat, cukai ghanimah, fai’ dan kharaj. Dengan cara ini masyarakat Islam dapat memecah jaringan kewangan golongan Yahudi yang memerangkap orang-orang miskin Ansar dan Muhajirin dengan memberi pinjaman atas kadar faedah yang tinggi. Rasulullah S.A.W. kemudiannya mengasaskan sistem penguatkuasaan untuk mengelakkan sebarang bentuk penipuan dan penyelewengan oleh umat Islam. 14

· SOSIAL

Rasulullah S.A.W. sudah terkenal pemimpin masyarakat yang dihormati sejak sebelum menjadi rasul lagi dan beliau juga terkenal sebagai seorang yang beramanah(al-Amin) di kalangan masyarakat Makkah. Akan tetapi oleh kerana ajaran Islam yang dibawanya menyebabkan kepimpinannya itu diketepikan begitu sahaja oleh masyarakat Quraisy.
Apabila berlakunya hijrah ke Madinah dan terbentuknya masyarakat Islam Islam Madinah yang di anggotai kaum Muhajirin dan Ansar, sifat-sifat kepimpinan baginda dalam masyarakat terserlah kembali, malah keadaannya lebih hebat lagi. Baginda telah berjaya menyatukan semula masyarakat Madinah yang berbilang agama dan keturunan setelah berlaku perpecahan begitu lama.
Di samping itu, baginda mengeratkan lagi hubungan di kalangan masyarakat Islam sendiri menerusi usaha gigihnya melalui persaudaraan antara kaum Muhajirin dengan Ansar. Menerusi penyatuan ini, sama ada sesama Islam atau antara orang Islam dengan bukan Islam menyebabkan masyarakat Madinah menjadi lebih kuat, aman dan stabil dari segi politik dan ekonominya. Bagi mengekalkan perpaduan masyarakat Madinah, baginda menyeru supaya mereka bekerjasama dan bantu-membantu serta sama-sama memikul tanggungjawab mempertahankan Kota Madinah. Perkara ini dinyatakan dalam Piagam Madinah. 15
Apabila masyarakat Madinah menjadi kukuh dan stabil, maka timbullah perasaan iri hati dan curiga di kalangan kaum musyrikin Quraisy kerana pada awalnya mereka hanya menyangkakan Nabi Muhammad S.A.W. hanya sebagai nabi dan rasul yang
ditugaskan membawa risalah agama semata-mata. Penentangan kaum Quraisy ini kemudiannya menjadi lebih kuat apabila `mereka dapat tahu bahawa baginda telah menubuhkan sebuah negara Islam di Madinah. Pihak kaum Yahudi juga turut menentang, walaupun sudah menandatangi perjanjian damai dengan Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Piagam Madinah. Punca timbulnya perasaan iri hati serta kebencian kaum Yahudi terhadap baginda ialah disebabkan kerana ketersrelahan kepimpinan baginda dalam bidang politik dan ketenteraan. Firman Allah :
Maksudnya : Berpegang teguhlah kamu dengan agama Allah(bersatu padu) dan jangan
berpecah belah”. 16

· DAKWAH
Tanpa dakwah tidak mungkin Islam boleh berkembang. Setelah kedudukan Madinah stabil Rasulullah S.A.W. ber tindak mengirim para pendakwah keseluruh pelusuk Semenanjung Tanah Arab dan negara-negara berjiran mengajak mereka kepada Islam. Bagindalah selaku guru telah memberi latihan intensif kepada para pendakwah terutama dalam membaca ayat-ayat al-Quran agar ia dapat diterima dan disebarkan dengan baik.
Baginda telah mengambil langkah awal setibanya di Madinah dengan membina sebuah masjid untuk tujuan bersembahyang dan membincangkan masalah-masalah sesama mereka. Selain itu juga mempersaudarakan orangyang berhijrah dari Makkah ke Madinah sendiri. Orang yang berhijrah dari Makkah digelar ‘Muhajirin’ dan orang Madinah yang memberi bantuan dipanggil ‘Ansar’. 17

· KETENTERAAN
Tidak ada satu pasukan tentera tetap ketika pemerintahan Rasulullah S.A.W. Peperangan awal yang berlaku adalah bersifat mempertahankan agama dan penyebarannya, nyawa, harta benda dan maruah umat Islam bukan atas dasar kepentingan politik, ekonomi, dan social semata-mata. Jesteru itu sebarang pengambilan, pemerintahan dan gerakan ketenteraan adalah bersifat sukarela. 18

Baginda telah menujukkan mutu kepimpinan yang tinggi dalam bidang ketenteraan. Setiap ekspedisi ketenteraan yang disertainya, bagindalah yang menjadi pemimpinnya. Asas kepimpinan baginda sama ada dalam bidang ketenteraan atau lainnya adalah berdasarkan akidah, syariah dan akhlak yang mulia19

Baginda juga boleh dianggap seorang panglima tentera dan ahli stratergi dalam bidang ketenteraan. Dengan ilmu dan pengalamannya yang luas dalam bidang ketenteraan, baginda telah berjaya merangka taktik dan stratergi ketenteraan.

Nabi sentiasa berusaha mendapatkan pendamaian serta menyinkiri dan menyinkirkan peperangan. Beliau tidak mahu menggunakan kelewang, kecuali kalau terpaksa membela kemerdekaan itu sendiri, kemerdekaan agama dan keyakinan. Inilah wujud firman Allah dalam surat Alhaj ayat 39, sebagai ayat yang pertama sekali diturunkan berhubung dengan peperangan.
“Mereka yang diperangi dalam keadaan teraniaya diizinkan untuk melawan. Allah
kuasa menolong mereka”.

Usaha yang mula-mula sekali dikerjakan Rasulullah S.A.W. di Madinah ialah mendaya-upaya supaya kemerdekaan kepercayaan dan kemerdekaan berfikir terjamin dalam erti yang sebenar-benarnya. Dan hanya guna menjamin kemerdekaan itulah sahaja peperangan diharuskan. Untuk membela kebenaran dan melindungi kemerdekaan kepercayaan, kaum muslimin diharuskan mengangkat senjata membasmi musuh-musuh sampai orang tidak terganggu lagi memeluk kepercayaannya dan sampai jangan ada lagi orang teraniaya kerana kepercayaan dan kerana fikiran agama yang dipeluknya. 20

PENUTUP
Kesimpulannya, Nabi Muhammad S.A.W merupakan seorang negarawan tulin dan berwibawa. Ketokohan baginda ini sebenarnya cuba menonjolkan agama islam bukan sahaja memberi tumpuan pada aspek akidah tetapi juga hal ehwal kehidupan duniawi. Jesteru itu tidak hairanlah dalam masa 10 tahun baginda berjaya membina pentadbiran dan pemerintahan islam yang unggul dan diwarisi oleh khalifah kemudiannya. 21
Walaupun baginda tidak menentukan sistem pemerintahan dan tidak melantik sesiapa untuk menggantikan baginda, tetapi baginda melalui kata-kata dan perbuatannya telah meletakkan asas sebuah negara islam yang adil dan saksama. Baginda telah berjaya membentuk dasar yang berasaskan kepada 4 perkara asas:
1. Menghapuskan semangat asabiyah dikalangan kabilah dan menggantikanya dengan semangat akidah.
2. Islam dijadikan landasan kepada peraturan masyarakat.
3. Kaedah bermusyawarah antara golongan pemerintah dengan rakyat.
4. Meletakkan batu asas peraturan bertulis berdasarkan keperluan dan kepentingan negara yang dikenali sebagai piagam Madinah. 22

1 Mohd Sulaiman Haji Yasin M.A. (Al-Azhar ) , Pengenalan Tamadun Islam Konsep Kerohanian , Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur , 1987, hal.: v

2 Ibid . Hal. : 3
3 Amir A. Rahman , Pengantar Tamadun Islam , Dewan Bahasa dan Pustaka , Kuala Lumpur ,1998, Hal. ;2
4 Ibid, Hal. :3
5Kasim Ahmad ,Teori Sosial Moden Islam , Hal.:47

6 Wan Kamariah Leman dan Mazlah Yaacob ,Sejarah dan Tamadun Islam ,Pusat Pendidikan Lanjutan Institut Teknologi Mara ,Shah Alam , Hal. :27
7 Mohd sulaiman Hj.Yasin , Op.cit ,Hal. :24


8 Ibid. ,Hal. :25
9 Mahayudin Hj. Yahya , Tamadun Islam , Fajar Bakti Sdn. Bhd , Shah Alam , Hal. :108
10 Ibid , Hal. :109
11 H. Rus’an , Lintasan Sejarah Islam di Zaman Rasulullah S.A.W., “Wicaksana” Semarang , Jakarta , Hal. :97
12 Ibid. HAL. :98
13 Mahayudin Hj. Yahaya , Op. cit. , Hal. :109
14 Wan Kamariah Leman dan Mazlah Yaacob , Op.cit. , Hal. ;30

15 Mahayudin Hj. Yahaya , Op. cit. ,Hal. :107
16 Ibid .,Hal. :108
17 Ibrahim Mustafa dan Hjh.Rosnanaini Hj.Sulaiman , Sejarah Peradaban Dunia , Penerbitan Pelangi , Selangor , 1997,Hal. :79
18 Ibd Hal:31
19 Mahyudin Haji Yahya:Op.Cit hAL:109
20 Amir A.Rarman , Op.cit. Hal. :4
21 Mahayudin Hj. Yahaya , Op.cit. Hal. :109
22 Amir A. Rahman . Op.cit. Hal. :5

Kecemerlangan Dari Perspektif Islam

Filed under: Agama,Budaya Ilmu — amizax @ 2:28 pm
Tags: , ,
Kecemerlangan dapat diertikan sebagai keadaan melepasi sesuatu piawaian yang ditetapkan dengan keputusan yang sangat baik.
Kecemerlangan di dunia dalam apa jua bidang hanyalah kecemerlangan jangka pendek yang sempit berbentuk sementara, bukan kecemerlangan hakiki, malah memperdayakan manusia.
“Oleh itu, apa jua yang diberikan kepada kamu, maka ia hanyalah nikmat kesenangan hidup di dunia ini sahaja dan (sebaliknya) apa yang ada di sisi Allah (dari pahala hari akhirat) adalah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhannya;” (Surah Asy-Syura; 36).
Imam Ghazali dalam kitabnya yang terkenal, Ihya Ulumuddin telah menyatakan terdapat empat ciri kebahagian (kecemerlangan) di akhirat (yang tiada di dunia); iaitu:
i. Keadaannya kekal abadi
ii. Kegembiraan yang berkekalan
iii. Tidak wujud kejahilan
iv. Tidak wujud kemiskinan
Kesimpulannya; piawaian kecemerlangan ditentukan oleh Allah S.W.T dan dinyatakan dalam Al-Quran dan dibantu huraiannya oleh Sunnah Rasulullah S.A.W.
Antara Tip-tip Cemerlang yang boleh dipetik daripada Al-Quran ialah:-
  1. Cemerlang dengan menjadi Global Champion (Jaguh Global)
  2. Cemerlang dengan Iman dan Takwa
  3. Cemerlang Ilmu serta hikmah
  4. Cemerlang ilmu semasa
  5. Cemerlang dengan membaca dan meneliti Al-Quran
  6. Cemerlang dengan wawasan
  7. Cemerlang dengan merancang
  8. Cemerlang dengan ikhlas
  9. Cemerlang berlandaskan syariat
  10. Cemerlang dengan menegakkan ibadah
  11. Cemerlang dengan sembahyang
  12. Cemerlang dengan zikrullah
  13. Cemerlang dengan jihad dan mujahadah
  14. Cemerlang dengan tawakal
  15. Cemerlang dengan menjaga kualiti
  16. Cemerlang dengan menegakkan ihsan
  17. Cemerlang dengan memelihara amanah
  18. Cemerlang dengan hati dan akhlak yang murni
  19. Cemerlang dengan sabar dan sikap positif
  20. Cemerlang dengan menegakkan keadilan
  21. Cemerlang dengan mengawal emosi
  22. Cemerlang dengan member maaf
  23. Cemerlang dengan bersyukur
  24. Cemerlang dengan kosisten
  25. Cemerlang bekerja dalam pasukan
  26. Cemerlang melalui musyawarah
  27. Cemerlang melalui perpaduan
  28. Cemerlang dengan membentuk pelapis
  29. Cemerlang dengan berhemat dan tidak kikir
  30. Cemerlang dengan kominikasi berkesan
  31. Cemerlang dengan menjaga pemakanan serta kesihatan
  32. Cemerlang dengan pengurusa masa
  33. Cemerlang dengan teknologi
  34. Cemerlang dengan memanfaatkan pusingan biologi
  35. Cemerlang dengan imej positif
  36. Cemerlang dengan berdoa
( Dipetik daripada buku Tip-Tip Cemerlang Daripada Al-Quran, 2006. Danial Zainul Abidin,Dr. PTS Publication, Kuala Lumpur)
Dalam membicarakan soal kecemerlangan model yang boleh dijadikan contoh (selain Rasulullah S.A.W dan para sahabat) ialah golongan Sabiquun. Golongan Sabiquun ialah mereka yang bersegera melakukan kebaikan dan ketaatan berlandaskan kehendak Tuhan, seperti mana yang tercatat dalam Al-Quran, Surah Al-Mukminun, ayat 61; bermaksud:
“Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya.”
Prof. Dr. Hamka melalui Tafsir Al-Azharnya menyifatkan golongan ini sebagai golongan yang bertindak cepat lagi aktif, disebabkan hati mereka berasa takut ketika maut datang, amalan mereka masih kosong dan mereka tidak membawa sebarang bekalan. Justeru mereka akan berlumba-lumba mendahului melakukan amalan (orang-orang yang paling dahulu, paling dahulu).
Dalam Surah Al-Waqiaah, ayat 8 hingga 12, Iaitu puak pihak kanan; alangkah bahagianya keadaan puak pihak kanan itu? Dan puak pihak kiri; alangkah seksanya keadaan puak pihak kiri itu? Dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak); Mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah), (Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat. ”
Allah telah membahagikan manusia kepada tiga kategori; iaitu:
  1. Golongan Kanan (Maimanah)
  2. Golongan Kiri (Masyamah)
  3. Golongan As-Sabiquun
Dalam Surah Al-Mukminun, ayat 57 hingga 61, Sesungguhnya orang-orang yang sentiasa bimbang disebabkan takut kepada (kemurkaan) Tuhan mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan mereka. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Tuhan mereka. Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya.”
Ciri-ciri golongan Sabiquun, yang cemerlang – berkait rapat dengan HATI.
  1. Mereka takutkan azab
  2. Tidak mensyirikkan Allah
  3. Sentiasa beringat-ingat dengan hari kiamat
  4. Percaya dengan ayat-ayat Allah (Al-Quran)
Oleh itu, kecemerlangan yang hakiki pada hari ini tidak akan tercapai apabila ia tidak bermula dengan hati. Ia juga tidak akan tercapai apabila Al-Quran dan Sunnah tidak dijadikan landasan dan panduan.
Dalam satu hadis Rasulullah S.A.W bersabda; “ Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang yang mengerumuni satu hidangan. Bekata seorang sahabat, “Adakah ia lantaran jumlah kita yang sedikit?”. Nabi menjawab,”Tidak, sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih-buih ketika berlaku banjir. Allah mencabut rasa gerun dari hati musuh-musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu”. Sahabat bertanya, “Apakah dia wahan?” Berkata nabi, “cintakan dunia dan benci mati”. (Riwayat Abu Daud R.A)

Tiada ulasan: