Rabu, 7 Januari 2015

LAWAK OH LAWAK....MUNGKIN NIAT KITA BAIK TAPI PERLAKSANAAN KENA BETUL....MENGIKUT SYARAK....MENEPATI SYARAK


















Post by Sepahtu.
































Soal Jawab : Hukum Komedi / Melawak/ Buat Lawak


Salam…
Rasanya belum terlambat lagi untuk Ustaz Love mengucapkan tahniah kepada kumpulan Sepah kerana memenangi Maharaja Lawak baru2 ni. Lawak bertiga ini memang evergreen.. The Three Stooges, Do Re Mi, Bujang Lapok dsb sentiasa menjadi pilihan para penonton berbanding lawak sorang2. Tapi, bagi Ustaz Love, pemenang sebenar rancangan tersebut adalah Nabil.. sebab berjaya membawa pulang RM150k.. sedangkan Sepah, walaupun memenangi RM350k, terpaksa berkongsi 3 orang.
Pehh.. panjang plak intro. Jadi, Ustaz Love terus masuk kepada persoalan utama.. iaitu persoalan yang diajukan oleh Mama Zharfan :
ustaz, nak mintak pandangan ustaz psl hukum komedi/lawak/buat lawak dlm islam..sbb me selalu dgr my mom ckp (my mom suka dgr ceramah agama kat masjid), hukum nya haram sbb melalaikan…and nabi muhammad SAW tak pernah gelak2 mcm yg kita gelak2 tu, paling byk pun baginda senyum sampai nampak gigi ajer..mohon komen Ustaz. syukran
Sebenarnya, hukum melawak, buat komedi, bergelak dan bergembira ini adalah harus. Ianya memang menjadi fitrah manusia.. tanpa sifat humor, seseorang itu bakal menjadi seorang yang sangat membosankan. Sebab itu, ramai yang suka menjadi pelawak, tak kira la lawak tu menjadi ke, tak jadi ke, lawak bodoh ke.. yang penting, bila orang yang diceritakan lawak itu gembira dan suka dengan lawak yang dilakukan, ianya menjadi suatu kepuasan bagi seseorang yang membuat lawak.
Dengan melawak, bukan saja boleh menggembirakan hati, bahkan bisa mengubat hati yang sedang lara. Bahkan ada pepatah Inggeris yang mengatakan “Laughter is the best medicine”.. ianya bukan dalil, sebaliknya ianya relevan dengan situasi berlawak ini.
Seorang Ustaz yang menyampaikan ceramah dalam suasana santai dan diselangi dengan lawak jenaka, mampu menarik perhatian ramai pendengar untuk mendengar ceramahnya.. contohnya mcm Ustaz Azhar Idrus. Bukanlah nak kata Ustaz2 yang tak pandai melawak itu tak menarik, sebab setiap orang ada daya tarikan masing2, tetapi Ustaz2 yang suka melawak ini nampak lebih mesra dan lebih dekat dengan pendengar.
Islam merupakan agama yang harmoni. Ada masanya perlu bersedih, ada masanya perlu marah, ada masa perlu gembira, senyum, gelak dsb. Bukanlah agama Islam ni agama yang serius.. kena berkerut setiap masa.. kena serius sentiasa..
Sebab itu perlakuan Nabi s.a.w. sangat wajar diteliti kerana Nabi s.a.w. adalah seorang manusia yang paling bertakwa kepada Allah, tetapi Baginda juga merupakan seorang manusia yang sangat menyenangkan hati kawan dan lawan. Nabi s.a.w. akan serius pada tempatnya, dan juga ada masanya Baginda membuat lawak, ada masanya Baginda akan tersenyum dengan lawak para sahabat..
Cuma, seperti biasa, perkara harus ini, jika dilakukan berlebih2an dan melampaui batas, boleh menyebabkan ianya menjadi haram.
1. Lawak yang menghina sifat manusia.
Kebiasaan lawak orang kita, suka merendah2kan dan menghina sifat manusia yang secara tak langsung menghina ciptaan Allah. Banyak contohnya seperti tajuk drama Halimah Jongang, Fatimah Juling dsb.. juga menjadikan sifat2 manusia yang agak kurang sempurna sebagai ejekan seperti tempang, gemuk, hitam, rongak, ketiak berkerak dsb.
2. Lawak Penyerupaan Jantina.
Islam melarang lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya. Penyerupaan ini termasuklah seorang lelaki membuat suara wanita, memakai pakaian wanita, membuat lenggok wanita (spt pondan), memakai perhiasan wanita (subang, gelang, rantai) dsb.
3. Lawak Yang Menyentuh Sensitiviti Agama
Lawak juga boleh menjadi medium penyampai kepada masyarakat.. lawak2 yang mempertikaikan kredibiliti para mufti, fatwa2, syariat Islam dsb adalah dilarang dan amat berbahaya.. kerana ianya boleh menyebabkan akidah rosak kerana mempermain2kan hukum agama.
4. Lawak Tak Kena Tempat
Dalam melawak pun, perlu berhikmah. Kena tengok suasana. Sekalipun kita seorang yang sangat kelakar dan hensem plak tu, sekiranya suasana itu memerlukan kita untuk bersedih dan bersimpati, maka kita kena ikut suasana tersebut. Contohnya suasana dalam majlis pengebumian, tatkala para waris bersedih dengan kematian ahli keluarga, jangan la plak kita membuat lawak yang boleh menyinggung perasaan mereka. Sekalipun waktu itu kena melakukan sesuatu supaya mereka tak melayan sangat perasaan sedih, tetapi ada baiknya kita memberikan khabar2 gembira berkenaan syurga dan pahala.
Bagi yang mendengar lawak juga, seboleh2nya kawal suara gelak. Jangan sampai gelak mengilai2 macam orang kena rasuk, ataupun gelak berdekah2 sampai tergolek2.. Sekalipun gelak itu dibenarkan, namun kita masih lagi tertakluk dengan adab dan akhlak Islam. Gelak2 yang melampau boleh menjatuhkan maruah kita sebagai seorang Muslim. Kecualilah kalau kita gelak dalam bilik.
Namun begitu, dalam bergelak ketawa, kita jangan lupa menangis. Menangis memohon keampunan kepada Allah di malam hari, kerana mungkin di siang hari kita banyak bergelak dan menggelakkan orang sehingga tak perasan kita dah mengguris hati orang lain.
Sudah tentu senyum itu lebih baik berbanding gelak. Namun, jika tak dapat nak tahan (Ustaz Love sendiri tak mampu nak tahan gelak), maka kena kawal gelak tu supaya lebih berpada2. Kita ini cuma manusia biasa.. tak mampu nak mengikuti kesemuanya, namun kita masih punya usaha dan ikhtiar.
WA

Friday, 23 September 2011

Hukum dan Cara Berlawak Dalam Islam

Islam tidak melarang untuk kita berseronok dengan melawak dan bergelak ketawa. Lihatlah bagaimana kisah Rasulullah s.a.w bergurau dengan seorang wanita tua.

Wanita itu berkata baginda, “Doalah kepada Allah supaya Dia memasukkan aku ke dalam syurga.” Baginda menjawab, “Wahai ibu, sesungguhnya orang tua tidak masuk ke dalam syurga.” Perempuan itu balik dan menangis. Baginda s.a.w bersabda: “Beritahulah kepadanya bahawa dia tidak masuk ke dalam syurga dalam keadaan masih tua. Sesungguhnya Allah berfirman, “Sesungguhnya kami mencipta wanita-wanita syurga dengan penciptaan yang baru. Kami jadikan mereka dalam keadaan dara, yang amat mengasihi suaminya dan yang sebaya dengannya.” (H.R. Tirmizi dan Al-Baihaqi)

Abu Hurairah telah meriwayatkan: Para sahabat berkata, “ Wahai Rasulullah sesungguhnya kamu bergurau senda dengan kami.” Baginda menjawab: “Ya, aku bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan perkara yang benar.” (H.R. Tirmizi dan Ahmad)



Di sini, Dr. Yusuf Qardawi meletakkan lima etika yang perlu dipatuhi dalam bergurau senda:

Pertama: Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa.

Nabi s.a.w bersabda: “Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia.” (H.R. Ahmad dan Ad-Darimi)

Nabi s.a.w bersabda: “Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” (H.R. Abu Daud, Tirmidzi dan An-Nasai’e)

Kedua: Gurauan tidak mengandungi penghinaan terhadap orang lain melainkan diizinkan oleh orang tersebut.

Firman Allah: “Wahai orang2 yang beriman janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik dari orang yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita yang lain , kemungkinan wanita yang dihina lebih baik baik dari yang wanita menghina… “ (Al-Hujarat, 49:11)

Nabi saw bersabda: “Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya semuslim.” (H.R. Muslim)

Termasuk dalam menghina ialah dengan meniru perbuatan orang lain.

Aisyah r.a berkata, “Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.” Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.” (H.R. Ahmad dan Baihaqi)

Ketiga: Melawak yang tidak menakutkan orang lain.

Nukman bin Basyir ra berkata: Sesungguhnya kami bersama Rasulullah s.a.w dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya dan mengejutkan lelaki yang mengantuk yang menyebabkan dia terperanjat. Rasulullah saw bersabda: “Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.” (H.R. Thabrani)

Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seislamnya dengan niat melawak ataupun betul-betul.” (H.R. Ahmad)

Keempat: Jangan melawak ditempat yang serius dan jangan serius di tempat melawak.

Dalam Islam ada 3 perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak. Nabi s.a.w bersabda: “Tiga perkara yang mana diambil hukumnya sama ada dalam keadaan melawak atau serius: 1. Nikah, 2. Cerai, 3. Membebaskan hamba.” (H.R. Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Sesungguhnya Allah telah mencela orang-orang musyrikin yang ketawa ketika mendengar Al-Quran. Firman Allah swt: “Adakah kamu hai musyrikin rasa hairan dengan ayat2 suci al-Quran? Kamu ketawa ketika mendengarnya, tidak menangis ketika mendengarnya dan kamu dengar dalam keadaan lalai.” (An-Najm, 53:59-61)

Kelima: Hendaklah melawak sekadar perlu dan tidak berlebihan.

Nabi s.a.w bersabda: “Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati.” (H.R. Ahmad dan Ibu Majah)

Saidina Ali r.a: “Masukkan lawak dalam kata2 sekadar kamu memasukkan garam dalam makanan kamu.”

Said bin al-‘As berkata: “Bersederhanalah dalam melawak. Berlebihan dalam melawak akan menghilangkan keindahan dan menyebabkan orang-orang yg bodoh akan berani terhadapmu. Meninggalkan melawak akan menjauhkan orang-orang yang hendak bermesra dan menyebabkan orang-orang yang berdamping denganmu berasa rimas.”

Hukum berlawak dalam Islam | HALAL/HARAM/HARUS?

selalu terngiang2 kat telinga me ni, my mom selalu ckp, org2 yg buat lawak melampau2 tu hukumnya HARAM sbb melalaikan (lagha)..my mom ada quote hadith kalau me tak silap, that Nabi Muhammad SAW tak pernah gelak terbahak2 mcm kita2 ni...paling byk pun dia senyum sampai nampak gigi2 baginda SAW--my mom selalu dgr ceramah agama kat masjid

so bila kuar isu hangat--Maharaja Lawak  manisnya Sepah itu, and siap tiru watak Ustazah Bahyah plak tu..of course otomatik me teringat kata2 my mom

then ada blogger frens yg bagi link dari SINI, pasal hukum dan etika berlawak dlm Islam, ada byk hadith yg relevant etc, tapi tak de plak nama penulis artikel tersebut...

kalau rajin boleh baca FULL ARTICLE , cuma kredibiliti article ni tak dapat me verify sbb tak de nama author/penulis, cuma ada disebut entry tu based on pendapat Yusuf Qardhawi.

yg me nak share ialah--yesza--pendapat USTAZ LOVE --ustaz kegemaran me ni :)

me copy sikit..full article sudi2kan baca kat  BLOG USTAZ LOVE tau!!

Sebenarnya, hukum melawak, buat komedi, bergelak dan bergembira ini adalah harus. Ianya memang menjadi fitrah manusia.. tanpa sifat humor, seseorang itu bakal menjadi seorang yang sangat membosankan. Sebab itu, ramai yang suka menjadi pelawak, tak kira la lawak tu menjadi ke, tak jadi ke, lawak bodoh ke.. yang penting, bila orang yang diceritakan lawak itu gembira dan suka dengan lawak yang dilakukan, ianya menjadi suatu kepuasan bagi seseorang yang membuat lawak.
Dengan melawak, bukan saja boleh menggembirakan hati, bahkan bisa mengubat hati yang sedang lara.

Cuma, seperti biasa, perkara harus ini, jika dilakukan berlebih2an dan melampaui batas, boleh menyebabkan ianya menjadi haram.

1. Lawak yang menghina sifat manusia.
Kebiasaan lawak orang kita, suka merendah2kan dan menghina sifat manusia yang secara tak langsung menghina ciptaan Allah. Banyak contohnya seperti tajuk drama Halimah Jongang, Fatimah Juling dsb.. juga menjadikan sifat2 manusia yang agak kurang sempurna sebagai ejekan seperti tempang, gemuk, hitam, rongak, ketiak berkerak dsb.

2. Lawak Penyerupaan Jantina.
Islam melarang lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya. Penyerupaan ini termasuklah seorang lelaki membuat suara wanita, memakai pakaian wanita, membuat lenggok wanita (spt pondan), memakai perhiasan wanita (subang, gelang, rantai) dsb.

DAMPAK DUNIA LAWAK

Posted on April 10, 2010. Filed under: Bantahan-Syubhat, Halal&Haram | Tags: , , |
Kebanyakan tema obrolan dan rubrik ocehan yang diangkat para pelawak seputar masalah yang kosong dari alam realita, cenderung bombastis dan tidak mendidik, yang penting target opini dari para pemirsa tercapai dan rating acara menanjak serta dukungan dari kalangan umum melonjak. Dan kadang antara pelawak saling lepar hinaan, ledekan dan ejekan untuk menciptakan suasana segar, kadang bentuk tubuh dan raut muka pelawak yang kurang sempurna dibuat bahan bayolan untuk menciptakan suasana humoris. Bahkan kondisi cacat dan kelainan orang menjadi bumbu dan komoditi lawakan, sehingga kadang sebagian mereka meniru gaya bicara, cara berjalan, dan prilaku aneh seseorang untuk menggelitik tawa penonton. Lebih parah, kadang simbol agama menjadi sasaran empuk pelecehan para pelawak hanya ingin populer. Padahal setiap kalimat yang meluncur dari lisan kita pasti akan dihisap Allah Subhanahu Wata’ala dengan mudah dan tercatat secara akurat dalam catatan malaikat, seperti firman Allah Subhanahu Wata’ala :
Ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkan melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir. (QS. 50: 17-18)
Imam Ibnu Rajab berkata: Para ulama salaf sepakat bahwa malaikat yang sebelah kanannya mencatat semua kebaikan dan malaikat yang sebelah kirinya mencatat semua keburukan. [1]
Lisan adalah anggota tubuh sangat mungil tapi paling menentukan surga dan nerakanya seseorang. Bahkan kepribadian siapapun bisa ditangkap dari mimik lisannya, maka lisan lebih tajam dari pisau dan lebih bahaya ketimbang semua aksi kejahatan, karena kebanyakan aksi kejahatan bermuara dari mulut, atau kurang kontrol terhadap mulut, sehingga Islam sangat perhatian terhadap bahaya mulut dan menyuruh untuk menjaga lisan.
Dari Sahl bin Saad berkata bahwa Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam bersabda:
Barangsiapa yang menjaminku mampu menjaga dua bibirnya dan di antara kakinya maka aku akan jamin surga.[2]
Dari Abu Hurairah dari Nabi bersabda:
Sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan satu kalimat tentang sesuatu yang diridhai Allah Subhanahu Wata’ala , yang tidak ia sadari, maka Allah Subhanahu Wata’ala  mengangkat dengannya beberapa derajat. Dan sesungguhnya seorang hamba berbicara dengan satu kalimat tentang suatu yang dimurka Allah Subhanahu Wata’ala , yang ia tidak sadari ternyata menghempaskan dirinya dengannya ke dalam Jahannam.[3]
Ketika seorang muslim berbicara hanya punya dua pilihan, berbicara tentang suatu kebaikan yang mendatangkan ridha Allah Subhanahu Wata’ala atau diam karena takut terhadap murka Allah Subhanahu Wata’ala , sebab berbicara tentang apapun harus berdasarkan ilmu, karena setiap kalimat yang keluar dari mulut kita pasti dimintai tanggung jawab seperti firman Allah Subhanahu Wata’ala : Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan diminta pertanggunganjawabnya. (QS. 17:36)
Dari Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam bersabda:
Barangsiapa yang beriman kepada Allah Subhanahu Wata’ala  dan hari akhir, maka hendaklah ia berkata baik atau hendaklah ia diam.[4]
Penghinaan Simbol Islam Dalam Pentas Lawak
Tema obrolan para pelawak pada umumnya kurang berfaedah dan sia-sia belaka, padahal tanda kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan suatu yang kurang berguna dan tidak bermanfaat, sebagaimana sabda Nabi: Di antara pertanda kebaikan Islam seseorang ialah, meninggalkan apa yang tidak penting baginya.[5]
Apalagi berbicara dusta dan bohong untuk mengundang gelak tawa para penonton, maka demikian itu suatu perkataan yang melebihi kesia-siaan bahkan kalau seandainya mereka mengetahui akibatnya, sungguh mereka akan banyak menangis daripada tertawa.
Dari Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam bersabda:
Jika kalian mengetahui apa yang aku ketahui maka kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis. [6]
Adakalanya para pelawak dengan seenaknya, membuat guyonan dengan cara melecehkan simbol dan syiar Islam, bahkan pernah ada seorang pelawak dengan enteng membuat lelucon dengan ucapan “Syukur al-Hamdulillah” tukang cukur botak sebelah.  Padahal mengolok-olok agama dan menggunakan ayat-ayat al-Qur’an untuk bercanda berhukum haram, karena mengolok-olok Allah Subhanahu Wata’ala atau asul-Nya atau Sunnah adalah suatu kekufuran dan riddah(keluar dari Islam) mengeluarkan pelakunya dari keislaman sebagaimana firman Allah Subhanahu Wata’ala : Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab:”Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah:”Apakah dengan Allah Subhanahu Wata’ala , ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?”Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami mema’afkan segolongan dari kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) di sebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa. (QS. 9:65-66)
Dan Allah Subhanahu Wata’ala menjelaskan bahwa Dia bisa memaafkan segolongan di antara mereka hanya dengan bertaubat kepada Allah Subhanahu Wata’ala dari kekufuran mereka yang disebabkan oleh sikap mengolok-olok mereka terhadap Allah Subhanahu Wata’ala , ayatNya dan Rasul-Nya.
Hukum Mengolok-olok Simbol Agama
Untuk Membuat Orang Lain Tertawa

Syaikh Ustaimin ditanya: Ada sebagian orang yang bercanda dengan perkataan yang mengandung ejekan dan hinaan terhadap Allah Subhanahu Wata’ala atau RasulNya atau AgamaNya.
Jawaban: Perbuatan mengolok-ngolok Allah Subhanahu Wata’ala , Rasul-Nya dan agama Islam untuk membuat orang lain tertawa walaupun hanya sekedar bercanda, merupakan kekufuran dan kemunafikan. Perbuatan ini seperti pernah terjadi pada jaman Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam, mereka yang mengatakan,”Kami belum penah melihat seperti para pembaca (Al Qur’an) di antara kami, yang lebih buncit perutnya, lebih berdusta lisannya dan pengecut saat berhadapan dengan musuh. Maksudnya adalah Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam dan para sahabatnya. Lalu turunlah ayat tentang mereka: Jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab:”Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja”.( At Taubah 65)
Lantas mereka datang kepada nabi dan berkata: Sesungguhnya kami berbicara tentang hal itu ketika kami dalam perjalanan, hanya bertujuan untuk menghilangkan jenuhnya perjalanan. Namun Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam berkata kepada mereka sebagaimana yang diperintahkan Allah Subhanahu Wata’ala , Katakanlah:”Apakah dengan Allah Subhanahu Wata’ala , ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?”Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. (QS. 9:65-66)
Jadi, bahasan materi Rububiyah, kerasulan, wahyu dan agama adalah materi agama yang terhormat, tidak boleh seorangpun bermain-main dengan itu, tidak menjadikan sebagai bahan ejekan dan bayolan, agar membuat orang lain tertawa ataupun menghina. Barangsiapa bertindak demikian maka ia telah kafir, karena tindakan tersebut sebagai bukti penghinaan terhadap Allah Subhanahu Wata’ala , para Rasul-Nya, kitab-kitab-Nya dan syariat-syariat-Nya. Maka barangsiapa melakukan perbuatan tersebut, hendaknya bertaubat kepada Allah Subhanahu Wata’ala , karena perbuaan itu termasuk kemunafikan dan hendaknya harus bertaubat kepada Allah Subhanahu Wata’ala , memohon ampunan dan memperbaiki perbuatannya serta menumbuhkan di dalam hatinya rasa takut, pengagungan dan cinta terhadap-Nya. Hanya Allah Subhanahu Wata’ala lah yang kuasa memberi taufik.[7]
Penghinaan Terhadap Orang Shalih Dalam Pentas Lawak
Terkadang para pelawak berekting menjadi sosok seorang tokoh agama atau ustadz, namun sosok tersebut menjadi bahan ledekan dan guyonan, bahkan mereka menirukan gaya, gerakan dan mimik sang ustadz, tetapi muatan bicara dan perkataannya jauh dari norma kepantasan sehingga menjatuhkan kredibiltas sosok dan figur agama.
Syaikh Utsaimin ditanya: Apa hukum mengolok-olok orang-orang yang konsisten dalam menjalankan perintah-perintah Allah Subhanahu Wata’ala .
Jawaban: Mengolok-olok orang-orang yang konsisten dan istiqamah dalam menjalankan perintah Allah Subhanahu Wata’ala dan Rasul-Nya, dikarenakan konsistensi mereka merupakan perbuatan haram dan sangat membahayakan pelakunya, karena dikhawatirkan ejekan tersebut berangkat dari sikap ketidaksukaannya terhadap keistiqamahan mereka dalam menjalankan agama Allah Subhanahu Wata’ala , maka ia serupa dengan yang disebutkan Allah Subhanahu Wata’ala dalam firanNya: Jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab:”Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah:”Apakah dengan Allah Subhanahu Wata’ala , ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?”Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman.  (QS. 9:65-66)
Kami belum penah melihat seperti para pembaca (Al Qur’an) di antara kami, yang lebih buncit perutnya, lebih berdusta lisannya dan pengecut saat berhadapan dengan musuh. Maksudnya adalah Rasulullah Shallallohu ‘Alaihi Wasalam dan para sahabatnya. Lalu turunlah ayat tentang mereka: Jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab:”Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja”.( At Taubah 65)
Oleh karena itu, hendaklah berhati-hati orang yang suka mengolok-olok komunitas atau kelompok yang menebarkan kebenaran, karena mereka yang diejek dan diolok-olok adalah termasuk para ahli agama yang dimaksudkan dalam firman Allah Subhanahu Wata’ala : Sesungguhnya orang-orang yang berdosa, adalah mereka yang dahulunya (di dunia) menertawakan orang-orang yang beriman.) Dan apabila orang-orang beriman lalu di hadapan mereka, mereka saling mengedip-ngedipkan matanya. Dan apabila orang-orang berdosa itu kembali kepada kaumnya, mereka kembali dengan gembira. Dan apabila mereka melihat orang-orang mu’min, mereka mengatakan: “Sesungguhnya mereka itu benar-benar orang-orang yang sesat”, padahal orang-orang yang berdosa itu tidak dikirim untuk penjaga bagi orang-orang mu’min. Maka pada hari ini, orang-orang yang beriman menertawakan orang-orang kafir, mereka (duduk) di atas dipan-dipan sambil memandang. Sesungguhnya orang-orang kafir telah diberi ganjaran terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. (QS. 83:29-36)[8]

[1] . Lihat Jamiul Ulum wal Hikam, Ibnu Rajab, 1/336[2] . Shahih diriwayatkan Imam Bukhari dalam Shahihnya (6474) dan Imam Muhammad at-Tibrizi dalam Miskatul Masabih, bab Mizah (4889), 3/ 1370. [3] . Shahih diriwayatkan Imam Bukhari dalam Shahihnya (6478) dan Imam Ibnu Majah dalam Sunannya (3970)
[4] . Shahih diriwayatian Imam Ahmad dalam Musnadnya, 2/ 267, Imam Bukhari dalam Shahihnya (6018), (6136) dan (6475), Imam Muslim dalam Shahihnya ((47), Abu Daud dalam Sunannya (5154) dan Imam Tirmidzi dalam Sunannya (2500) serta Ibnu Hibban dalam Shahihnya (506)
[5] . Shahih diriwayatkan Imam at-Timrmidzi dalam Sunannya (2317) dan Imam Ibnu Majah dalam Sunannya (3976) dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya (229).
[6] . Shahih diriwayatkan Imam at-Tirmidzi dalam Sunannya (2313) dan dishahihkan Syaikh al-Albani.
[7] . Majmu’ Fatawa wa Rasail Syaikh Utsaimin, 2/ 156-157.
[8] . Majmu’ Fatawa wa Rasail Syaikh Utsaimin, 2/ 157-158.

~hukum Allah vs hukum manusia~


Pelik..tapi benar. Manusia lebih takut dengan hukum manusia itu sendiri berbanding hukum Allah. Itu yang terjadi pada dunia sekarang. Manusia takut untuk memandu laju sebab takut kena saman, manusia takut untuk merompak sebab takut kena tangkap dan sebagainya…sebab nya adalah takut mendatangkan masalah pada diri mereka. Tapi bagaimana dengan hukum Allah? Kenapa manusia tidak merasa takut?
Firman Allah ada mengatakan bahawa barangsiapa tidak berhukum dengan apa yang Allah turunkan, maka mereka itu adalah orang yang kafir. Berdasarkan kata-kata Allah itu, hanya orang yang beriman sahaja yang merasa gerun dan takut akan kemurkaan Allah. Oleh itu, hanya orang yang hatinya ada keimanan sahaja yang takut akan hukum Allah dan sedaya upaya menjauhi larangan Allah dan membuat suruhan Allah walaupun tidak nampak akan hasilnya sekarang tapi mereka yakin akan hasilnya di akhirat kelak.
Akan tetapi bagi mereka yang hatinya kosong, walaupun berilmu tinggi tetap tidak akan nampak dan gerun akan kata-kata Allah kerana balasan itu tidak berlaku padanya sekarang. Untuk merasakan berlakunya balasan di akhirat adalah jauh sekali sebab di mata mereka dunia adalah syurganya…
“Hukum” itu adalah penting untuk mengatur kehidupan manusia. Hukuman Allah adalah supaya manusia hidup dalam kesejahteraan selain untuk menilai keimanan seorang hamba kepada Tuannya. Hukuman yang dibuat manusia juga adalah untuk mengatur aktiviti dan kesejahteraan manusia itu dari kacau bilau. Tanpa “Hukum” manusia akan bebas berbuat apa saja demi kepentingan dirinya sehingga tidak mempedulikan orang lain.
Bagaimana pula orang yang melanggar hukum? Bagi mereka yang melanggar hukum Allah adalah orang yang tidak mempunyai keimanan, kerana orang yang beriman takut untuk melakukan apa yang Allah larang. Bagi mereka yang melanggar hukum manusia adalah orang yang meletakkan nafsu sebagai hak utama, kerana mengikut nafsu la mereka tidak takut untuk di saman, di penjara, di buang daerah, di hukum gantung dan sebagainya.
Oleh yang demikian, amat berbahagia lah bagi mereka yang mengikut hukum Allah dan hukum manusia… Akan tetapi hukum Allah itu mesti didahulukan dari hukum manusia…”Dunia jambatan untuk Akhirat”…wassalam.



Feb 7, 2009

Hadis Tukang Lawak, dan Saf Wanita

salam,

saya pernah terbaca satu hadis dalam satu artikel yang nyatakan, "lelaki yang berkata-kata untuk menyebabkan orang sekelilingnya gelak akan dilaknat Allah"..apakah status hadis ini?

soklan kedua,boleh terangkan hadis di bawah:

Rasulullah bersabda: 'Sebaik-baik saf bagi lelaki ialah saf yang pertama dan seburuk-buruknya saf yang terakhir, manakala sebaik-baik saf bagi wanita ialah saf yang paling belakang dan seburuk-buruknya adalah saf yang pertama.' (Riwayat Muslim).

saya tidak jelas tentang saf wanita,

harap sape2 dapat membantu

**********************
albaruhiyy
Panel Feqh

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول لله : أما بعد

1. Hadis tersebut berbunyi :

وعن بهز بن حكيم عن أبيه عن جده رضي الله عنهم قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ويل للذي يحدث بالحديث ليضحك به القوم فيكذب ويل له ويل له
رواه أبو داود والترمذي وحسنه والنسائي والبيهقي
Maksudnya : “Daripada Bahz bin Hakim daripada bapanya daripada datuknya r.a, kata beliau : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : Celakalah bagi orang yang berkata-kata dengan suatu cerita bertujuan membuat orang ketawa, lalu ia menipu, maka celakalah dan celakalah baginya”.
Direkodkan oleh Abu Dawud, al-Tirmizi dan dihukumkan HASAN olehnya, serta direkodkan oleh a-Nasa’i dan al-Baihaqi.
(Rujuk al-Albani, Sahih al-Targhib wa al-tarhib, hadis no 2994, jil 3/74)

2. Hadis yang disebutkan ialah hadis sahih, namun di sisi sebahagian ulama, ia ditanggungkan atas keadaan ketika mana tiada halangan/tabir antara saf lelaki dengan saf wanita.
Maka, sekiranya wanita itu terlindung atau terpisah dengan lelaki, maka sebaik-baik saf wanita tetap saf pertama dan seburuk-buruknya ialah saf paling akhir.

Justeru, mereka (wanita) juga perlu mengutamakan saf hadapan seperti lelaki kerana berdasarkan umum hadis berkenaan.
Wallahualam.

[Majmuk Fatawa Ibn Baz (25/145)]
(http://www.islamqa.com/ar/ref/118155)
Jumaat, 3 September 2010 Tukang Lawak Hadis Tukang Lawak, dan Saf Wanita salam, saya pernah terbaca satu hadis dalam satu artikel yang nyatakan, "lelaki yang berkata-kata untuk menyebabkan orang sekelilingnya gelak akan dilaknat Allah"..apakah status hadis ini? soklan kedua,boleh terangkan hadis di bawah: Rasulullah bersabda: 'Sebaik-baik saf bagi lelaki ialah saf yang pertama dan seburuk-buruknya saf yang terakhir, manakala sebaik-baik saf bagi wanita ialah saf yang paling belakang dan seburuk-buruknya adalah saf yang pertama.' (Riwayat Muslim). saya tidak jelas tentang saf wanita, harap sape2 dapat membantu ********************** albaruhiyy Panel Feqh

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

Tiada ulasan:

Catat Ulasan