Rabu, 6 November 2013

NAK BUAT ALASAN PUN BIARLAH CERDIK SIKIT....KENCING MANIS

Kelebihan 465 undi BN bernilai RM15 juta

ANALISIS Pada masa ini, BN mungkin boleh berpuas hati dengan kemampuan mereka mengurangkan hampir separuh majoriti PAS dalam pilihan raya kecil Sungai Limau.

PAS semalam menang dengan majoriti 1,084 undi berbanding 2,774 majoriti undi pada pilihan raya umum dalam bulan Mei yang lalu.

Sungai Limau yang mempunyai 19 daerah mengundi, menyaksikan PAS kehilangan empat daerah mengundi kepada BN - Sungai Limau, Kabu Sepuloh, Sedaka dan Padang Lumat.

Ironinya juga, PAS kini menguasai Sungai Limau dengan hanya menang di sembilan daerah mengundi berbanding BN yang menang di sepuluh daerah mengundi.

Bagaimana pun, analisis menunjukkan BN sebenarnya berbelanja terlalu besar untuk memperolehi peningkatan undi yang terlalu sedikit.

Menurut PAS, BN membelanjakan kira-kira RM15.5 juta dalam kempen mereka di Sungai Limau.

Jumlah itu meliputi RM5.5 juta untuk sekolah menengah agama, RM2.25 juta untuk sekolah jenis kebangsaan Cina, dan RM1.2 juta untuk sekolah-sekolah lain.

BN juga mengagihkan bantuan sebanyak RM2.8 juta untuk bantuan perumahan dan cermin mata percuma, RM802,700 untuk program Bantuan Azam Tani Mara, RM2.5 juta untuk tukun tiruan dan RM500,000 untuk jeti perikanan.

Selebriti 'gred B'

Ia tidak termasuk RM300,000 untuk Masjid Simpang Empat, RM118,000 untuk guru-guru prasekolah agama Kafa dan 33 masjid, RM30,000 dalam bentuk pinjaman TEKUN serta RM19,700 dalam bentuk zakat dari Agrobank.

Malangnya, hasil daripada perbelanjaan ini hanya berjaya diterjemahkan kepada peningkatan sebanyak 465 undi buat BN- daripada 10,520 undi pada 5 Mei lalu kepada 10,985 undi semalam - jumlah yang terlalu sedikit jika dibandingkan dengan usaha serta wang yang disalurkan kepada pemilih di kawasan itu.

Dan jika jumlah RM15.5 juta itu dibahagikan dengan tambahan 465 tersebut, BN sebenarnya membelanjakan RM32,258 untuk setiap tambahan undi.

Tambahan 465 undi itu juga sebenarnya hanya satu pertiga daripada jumlah majoriti PAS yang berjaya dikurangkan BN iaitu sebanyak 1,690 undi.

Jadi di mana silapnya BN sehingga mereka masih gagal menawan Sungai Limau walaupun mengerahkan banyak jentera kerajaan untuk membantu kempen?

Sama ada BN sedar atau tidak, kempen yang berorientasikan pembangunan dan kemakmuran hidup tidak cukup untuk memujuk emosi majoriti pemilih di kawasan kubu kuat PAS itu.

Pemilih Sungai Limau tahu jualan murah gula dan tepung pada harga RM1 sekilo, dan jualan 5 kilogram beras pada harga RM5 sewaktu Karnival Luar Bandar Rakyat 1Malaysia sehari sebelum hari mengundi tidak akan berlaku setiap hari walaupun BN menang.

Mereka juga tahu bahawa persembahan barisan selebriti 'gred B' seperti Lan Pet Pet, Zehra Zamri, dan Achong Sweet Child sewaktu Himpunan Berani Hijrah Orang Muda Sungai Limau dua hari sebelum hari mengundi, sekadar hiburan picisan melepaskan batuk di tangga bagi memikat pengundi.
Godaan tawaran keduniaan

Buktinya, golongan muda yang menjadi sasaran program ini tidak juga memberikan kemenangan buat BN.

BN hanya berjaya diterima pemilih muda di kawasan kubu kuat mereka di Dulang Besar dan Dulang Kechil.

PAS, pada masa yang sama walaupun dilabel sebagai konservatif dan kurang memberikan tumpuan kepada pembangunan fizikal, berjaya menarik pengundi muda di banyak pusat mengundi, terutamanya di kubu kuat mereka di Bukit Besar dan Bukit Choras.

Dalam pilihan raya semalam juga, hanya 85.5 peratus (23,249) daripada keseluruhan pemilihan keluar membuang undi.

Soalnya, bagaimanakah 3,973 pengundi itu akan mengundi jika mereka membuang undi semalam?

Menjawab soalan ini, PAS mendakwa sekurang-kurangnya 3,666 orang penyokong mereka tidak mengundi semalam kerana ia jatuh pada hari Isnin yang merupakan hari bekerja.

Namun, BN juga merungut yang pemilihan hari mengundi ini turut mempengaruhi sokongan terhadap mereka dan bukan sahaja PAS.

Buat PAS, walaupun menang, hari-hari mendatang perlu dimanfaatkan sepenuhnya bermuhasabah bagi mencari diri dan mengukuhkan semula pengaruh mereka selepas 'bertahan' habis-habisan dalam pilihan raya kecil ini.

Buat BN pula, pengaruh wang dan janji-janji pembangunan bukanlah strategi yang ampuh untuk menawan kubu kuat PAS yang selalunya tidak tergoda dengan tawaran keduniaan sedemikian.
Kemenangan PAS banyak didorong faktor Azizan

Kemampuan Barisan Nasional (BN) menguasai 10 daripada 19 daerah mengundi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau semalam selain mengurangkan majoriti kemenangan PAS, menunjukkan keberkesanan sentuhan peribadi parti itu semasa berkempen.

Keputusan PRK DUN Sungai Limau semalam menyaksikan BN menawan empat daerah mengundi baharu iaitu iaitu Sungai Limau dengan majoriti 105 undi, Kabu Sepuloh (55), Kampung Titi Batu (951) dan Padang Lumat (50), di samping mengekalkan enam yang dimenangi pada PRU13 dengan majoriti bertambah.

Daerah mengundi yang dikekalkan adalah Sungai Kering dengan majoriti 202 undi berbanding 178 pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Simpang Tiga (48 - 46), Selengkoh (195 - 119), Sungai Daun (293 - 137), Dulang Kechil (939 - 506) dan Dulang Besar (533 - 187).

Kejayaan mengurangkan majoriti PAS sebanyak 61 peratus atau 1,690 undi berbanding yang diperoleh parti itu pada PRU13 Mei lepas, selain undi kepada BN meningkat sebanyak 4.4 peratus atau 465 undi menunjukkan BN semakin mendapat tempat di hati penduduk DUN Sungai Limau.

Kredibiliti Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang baru enam bulan mengambil alih tampuk pentadbiran negeri Kedah juga dilihat membuka mata masyarakat setempat untuk lebih ramai "berhijrah" menyokong BN dan mungkin memerlukan sedikit masa lagi untuk melihat perubahan sokongan kepada BN.

PAS mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau, yang dikuasai mereka sejak 1995 menerusi bekas Menteri Besar Kedah Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak, menerusi Ketua Pemuda Jerai Mohd Azam Abd Samat yang meraih 12,069 undi mengatasi Dr Ahmad Sohaimi Lazim, 52, (BN) yang memperoleh 10,985 undi, untuk menang dengan majoriti 1,084 undi.

Bagi penganalisis politik Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani, kejayaan BN menguasai lebih banyak daerah mengundi berbanding PAS adalah kerana parti itu dapat memahami demografi penduduk Sungai Limau dengan baik dan menggunakan kelebihan itu untuk berkempen secara sederhana.

"Pendekatan kempen BN yang sihat dilihat sesuai dengan kehendak penduduk yang kuat agama, konservatif dan hidup sederhana. BN tewas (teruk) di Bukit Besar dan Bukit Choras yang memang (kawasan penyokong) tegar PAS, tapi hasil kempen dicerminkan dengan keputusan semalam dan majoriti PAS berkurangan," kata Dekan Fakulti Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) itu kepada Bernama ketika dihubungi hari ini.

Untuk rekod PAS berjaya menguasai dua daerah mengundi yang besar dengan pengundi yang ramai iaitu Bukit Choras (menang majoriti 554 undi berbanding 601pada PRU13) dan Bukit Besar (majoriti 1,113 undi berbanding 1,199 pada PRU13 ), yang menjadi penentu kemenangan PAS semalam.

Pengarah Pusat Kajian Institut Raja Malaysia Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) Prof Datuk Dr Ramlah Adam pula berkata bukan mudah untuk BN mengalih sepenuhnya sokongan masyarakat Sungai Limau yang telah lebih 18 tahun bersama PAS.

"Saya percaya BN kerja kuat sampai boleh mengurangkan majoriti PAS dan menambah sokongan. Mukhriz sebagai Menteri Besar muda dilihat mempunyai potensi yang meyakinkan untuk merampas Sungai Limau pada masa akan datang," katanya.

Ditanya soal sokongan pengundi muda yang banyak memihak kepada PAS, Mohd Azizuddin berkata pendedahan kepada dunia luar menyumbang kepada perkara itu.

"Penduduk tempatan, walaupun mereka (ramai) penyokong tegar PAS tetapi jelas dilihat sokongan kepada kedua-dua parti bertanding adalah seimbang," katanya.

Ramlah pula berkata di sebalik amalan demokrasi, pengundi harus membuka minda dan tidak bersikap berat sebelah jika mahu melihat negara maju.

"Aspek pendidikan, ekonomi dan modal insan itu amat penting. Jadi, mengundilah untuk pembangunan negara dan bukannya kepentingan politik semata-mata," katanya.

Bagi memastikan kerusi DUN Sungai Limau menjadi milik BN pada pilihan raya umum akan datang, kedua-dua ahli akademik ini berpendapat parti itu harus lebih faham kehendak masyarakat setempat.

Mohd Azizuddin berkata penduduk yang majoritinya golongan petani dan nelayan sudah berpuas hati dengan apa yang dimiliki mereka sekarang ini, namun mengharapkan beberapa nilai tambah untuk meningkatkan hasil keluaran dan taraf hidup masing-masing.

"Mungkin BN boleh melabur dari segi teknologi pertanian dan industri. Selain menjana lebih pendapatan, ia juga dapat menyediakan lebih banyak peluang kerja untuk mesyarakat setempat," tambahnya.

Ramlah pula percaya bayangan Azizan yang dibawa PAS ketika ini akan hilang pada PRU14 dan BN harus membawa pembangunan yang sekata di seluruh negara agar setiap lapisan masyarakat mendapat limpahan hasilnya.

Kemenangan PAS semalam tidak boleh dinafikan banyak disumbangkan oleh faktor Azizan, di mana Mohd Azam dalam kempennya seringkali menggambarkan dirinya sebagai anak didik Azizan dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan bekas Menteri Besar Kedah itu.

- Bernama
Subsidi gula, diabetes dan ketentuan Allah

Saya masih lagi tidak mendengar kenyataan rasmi daripada ustaz-ustaz daripada Sekretariat Ulama Muda Umno (iLMU) tentang isu pengurangan subsidi gula (kalimat berhantu menggantikan kenaikan harga gula).

Mungkin isu ini tidak sehebat pengurangan subsidi petrol RON95 yang mendapat respon cepat daripada iLMU lantaran perlunya meredakan kemarahan marhaen terhadap pimpinan tertinggi negara.

Atau mungkin juga boleh saya keluhkan bahawa bingkisan "kenaikan harga ketetapan Allah" itu sebagai kuih penganan sahaja untuk melariskan populariti dalam pemilihan Pemuda Umno 2013 yang lalu.

Oh, berdosakah saya kerana syak wasangka ini?

Saya terkejut apabila mendengar perkara 161 dalam ucapan Bajet 2013. Benarkah itu yang termaktub atau saja-saja memanda perdana menteri menokok?

Oleh kerana tidak berpuas hati, saya menyemak semula teks ucapan bajet 2014. Memang benar, ada ditulis bahawa 2.6 juta rakyat Malaysia berumur 30 tahun ke atas mengidap penyakit diabetes.

Lantas langkah pengurangan subsidi (menaikkan harga) gula akan dilaksanakan serta merta selepas lapan jam pengumuman itu dibuat. Sungguh hebat.

Saya tidak menyangka perkara ini tertulis dalam ucapan bajet. Pasti Perdana Menteri United Kingdom (UK) David Cameron terpaksa dinyahpenyakit Sindrom Angelman selepas mendengar ucapan tersebut sebelum benar-benar bersedia menerima lawatan Datuk Seri Najib Razak, dua hari selepas ucapan Bajet 2014.

Menurut International Diabetes Federation (IDF), jumlah pesakit diabetes di Malaysia pada tahun 2012 seramai 2.1 juta daripada 371 juta pesakit di seluruh dunia.

Diabetes berlaku bukan hanya disebabkan pengambilan gula yang berlebihan tetapi boleh juga disebabkan oleh faktor keturunan dan gaya hidup individu.

Biarlah para cerdik pandai perubatan yang menerangkan punca-punca berlakunya diabetes agar masyarakat awam faham dan mengambil pengajaran awal tentang kesannya yang sangat mengerikan.

Diabetis jadi alasan ampuh
Saya tidak kesali akan penyataan gula penyebab diabetes kerana memang jelas terdapat kaitan yang signifikan antara keduanya.

Namun saya sangat kecewa kerana hal itu menjadi alasan ampuh kerajaan dalam menghalalkan tindakan mereka mengurangkan subsidi (menaikkan harga) gula.

Jika kita menggunakan saluran tidak berhikmah, kita sebagai warga negara Malaysia yang cintakan kesihatan dan antiketirisan boleh sahaja menyoal kerajaan kenapa perlu menggunakan kereta baru Honda Accord 2.4L dan 2.0L sebagai kereta rasmi?

Ini berlaku di saat harga minyak melambung tinggi dan bebanan hutang negara meningkat.

Walhal bukankah dengan menaiki kenderaan awam lebih menjimatkan kos, bukan memberikan alasan bahawa kereta Honda Accord lebih murah kos petrol dan servisnya?

Ataupun bukankah dengan berjalan kaki atau berbasikal boleh menyihatkan badan berbanding hanya duduk di dalam kereta?

Namun kita tidak sekelakar kerajaan dalam membangkitkan alasan. Walaupun kita dididik "hanya duduk diam" dan "kalau tidak setuju keluar sahaja dari Malaysia", kita masih berhikmah dalam menyoal. Apakah alasan ini wajar?

Kembali kepada isu gula, perlu difahami oleh semua warga Malaysia bahawa proses pengeluaran gula di Malaysia bermula daripada peringkat mengimport gula mentah daripada luar negara.

Gula mentah ini ditapis oleh syarikat-syarikat gula seperti MSM dan beberapa syarikat yang dibenarkan kerajaan. Bunyinya seperti oligopoli tetapi ada logiknya kerana kos pengeluaran mampu dikurangkan.

Selepas ditapis, gula ini akan dipasarkan di pasaran domestik melalui peruncit dan pengedar ataupun pemain industri.

Pengguna biasa (baca marhaen) pula akan mendapatkan gula yang ditapis secara langsung melalui peruncit dan pengedar; ataupun menggunakan gula yang ditapis secara tidak langsung melalui produk industri seperti minuman dan makanan ringan dalam pasaran.

Maka benarlah Tony Pua
Tahun 2012 menyaksikan permintaan gula di Malaysia dipelopori oleh sektor perindustrian sebanyak 60 peratus manakala isi rumah pula 40 peratus.

Menurut statistik data Bank Dunia, harga gula global pada Januari 2011 adalah AS$0.297 bagi setiap paun.

Harga ini kemudian turun kepada AS$0.24 bagi setiap paun pada Januari 2012, seterusnya turun lagi kepada AS$0.189 bagi setiap paun pada Januari 2013.

Namun begitu, mantan menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Januari 2012 mengumumkan bahawa kerajaan menandatangani perjanjian jangka panjang (LTC) bersama pengeksport dunia selama tiga tahun bagi mengimport gula mentah dengan harga tetap AS$0.26 bagi setiap paun antara 2012 hingga 2014.

Keyakinan ekoran kejayaan kerajaan menjimatkan RM 2 bilion hasil perjanjian harga gula mentah sebanyak AS$0.175 bagi setiap paun, melalui perjanjian jangka panjang (LTC) 2009-11 dengan pengeksport dunia.

Sekali imbas, ketidaktentuan harga pasaran gula mentah dunia menyebabkan kerajaan bertindak memeterai LTC 2012-14 dengan kadar pembelian tetap sebanyak AS$0.26 per paun.

Hal ini kerana kerajaan bimbang harga gula mentah dunia naik mendadak melebihi paras AS$0.26 per paun.

Dan sekiranya hal ini berlaku, kerajaan akan mendapat manfaat kerana telah membuat perjanjian harga yang tetap dengan pengeksport dunia.

Akan tetapi, hakikatnya kerajaan telah pun diingatkan tentang pengeluaran gula mentah melebihi permintaan yang menyebabkan harga gula mentah turun ke paras kurang daripada AS$0.26 per paun.

Bahkan pada tahun 2012, ahli Parlimen DAP Tony Pua telah membangkitkan rasa tidak puas hati dan bertanyakan apakah rasionalnya penetapan AS$0.26 per paun sedangkan harga gula mentah dunia pada waktu itu hanyalah AS$0.24 setiap paun dan menunjukkan trend menurun.

Telahan Tony Pua itu ternyata benar apabila harga gula mentah dunia turun menurut data Bank Dunia sehinggalah mencapai AS$0.176 pada bulan September 2013.

Kerugian dek ramalan meleset
Untuk memudahkan kefahaman, saya senaraikan harga gula yang telah ditapis/diproses (yang ada dalam pasaran tempatan) dalam dua keadaan, iaitu mengikut harga gula mentah menerusi perjanjian LTC 2012-14 dan mengikut harga sebenar.

Andaikan kos pengeluaran menjadi gula yang ditapis adalah konstan sebanyak AS$0.18 per paun (merujuk kepada kos pengeluaran MSM - 2012).

Oleh itu, harga satu paun gula yang ditapis (mengikut harga mentah LTC) adalah AS$0.44 per paun manakala harga gula yang ditapis jika menurut harga gula mentah semasa pada bulan September 2013 hanyalah sebanyak AS$0.356 per paun.

Jika ditukar mengikut unit Ringgit (katakan AS$1 = RM 3.06) dan unit kilogram (100 paun = 45.3592 kg), maka kita akan mendapati harga gula yang ditapis menurut LTC 2012-14 adalah RM2.96 sekilo atau sekitarnya.

Ini kerana perubahan AS$ ke RM yang tidak konstan sepanjang masa.

Manakala harga gula yang ditapis mengikut harga gula mentah September 2013 pula hanyalah sebanyak RM2.40 sekilo.

Bayangkan betapa besarnya negara kita mengalami kerugian dek kerana ramalan kerajaan yang tidak tepat berkenaan harga gula mentah dunia.

Adakah kita tidak boleh menyalahkan kerajaan, walhal kerajaan (dengan adanya cerdik pandai ekonomi dan industri) sangat mampu menggerakkan satu jabatan yang berfungsi membuat kajian dan pembangunan (R&D) dalam memastikan harga yang paling sesuai sebelum digazetkan dalam perjanjian?

Tambahan lagi, menurut laporan tahunan MSM 2012, MSM sebagai pemain terbesar industri gula di Malaysia berjaya mencapai jumlah pendapatan sebanyak RM2.3 bilion dan keuntungan bersih sebanyak RM202 juta.

MSM mengeluarkan kira-kira 900,620 tan metrik gula halus pada 2012 yang merupakan 57 peratus daripada jumlah pengeluaran gula di Malaysia.

Apakah kerajaan akan mengarahkan MSM mengurangkan pengeluaran (yang mengakibatkan keuntungan pada tahun berikutnya berkurangan) sebagai langkah sokongan kepada kempen antidiabetes dan kempen pengurangan pengambilan gula seperti yang dihikayatkan dalam Bajet 2014?

Sudah tentu tidak. Bahkan MSM sendiri meletakkan sasaran untuk meningkatkan jumlah pengeluaran gula sehingga 36 peratus kepada 1.5 juta tan menjelang 2016.

Penghinaan intelektualisme
Jadi apakah maksud perdana menteri menyatakan penyakit diabetes perlu dibendung dan sehubungan dengan itu kerajaan memansuhkan subsidi gula dalam perutusannya?

Tidak lain tidak bukan hanyalah sekadar satu penghinaan kepada intelektualisme kami rakyat marhaen Malaysia.

Apakah kerajaan berasa sangat mudah menipu kami rakyat jelata? Mungkin pada pandangan kerajaan, rakyat yang lama ditindas tidak pandai mengira harta berjuta-juta kerana hanya ada syiling-syiling lama dan habuk debu sahaja dalam poket.

Namun, warga marhaen mengingatkan kerajaan, mereka mungkin boleh ditindas, tetapi mereka tidak sesekali boleh ditipu dan dipermainkan!

Sangat jelas bahawa punca utama yang menyebabkan pengurangan subsidi (kenaikan harga) gula bukanlah disebabkan kebimbangan serius kerajaan terhadap peningkatan jumlah pengidap diabetes di Malaysia.

Apa yang sebenarnya berlaku lebih kepada mengambil kesempatan ke atas alasan tersebut bagi menutup segala kebodohan dalam mentadbir urus harta kekayaan negara.

Mungkinkah selepas ini harga kereta akan dinaikkan dengan alasan bagi mengurangkan kesesakan yang melimpah di jalan raya? Tidak mustahil ini akan berlaku kerana kerajaan langsung tidak menyebut tentang janjinya mengurangkan harga kereta dalam bajet 2014.

Ya, semuanya boleh berlaku di Malaysia. Andai marhean tidak suka, wajarlah mengambil buku merah dan terbang ke benua lain sebagai penutup segala cerita.

Bagi saya, alasan diabetes adalah pembodohan dan kelakar. Tetapi lebih kelakar lagi, saya tidak dapat melihat taring ulama muda Umno yang pada sangkaan saya sentiasa berjiwa kental memberikan komen.

Saban hari selepas ucapan 25 Oktober 2013, saya menanti respon mereka di hadapan TV3 dengan harapan ada berita yang bertajuk "kenaikan gula ketentuan Allah".

Di manakah mereka tatkala pemimpin mereka mengatakan diabetes disebabkan gula dan penawarnya adalah menaikkan harga?

Sikap berdiam diri ini menyebabkan saya tertanya-tanya, apakah kemenangan dalam pemilihan telah menggadaikan segala prinsip yang selama ini dipegang?

Maafkan saya wahai iLMU, bukan niat ingin menyindir, hanya sekadar terkenangkan "harga naik ketentuan Tuhan".


DANIAL RAZALI seorang calon ijazah doktor falsafah dalam bidang Ekonomi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
 

"Jangan Salahkan GULA Lagi!"

"Kencing Manis (Jenis 2) BUKAN Disebabkan oleh Pengambilan Gula atau Karbohidrat yang Lebih! Ia juga BUKAN Berpunca Daripada Kekurangan Insulin!"


Selama ini kita kerap dengar pesakit kencing manis kata bahawa doktor nasihat mereka supaya kurangkan makanan manis, elakkan daripada makan nasi atau makanan yang berkarbohidrat tinggi.
Ramai yang mengikut arahan tersebut 100%! Tetapi keadaan badan pesakit tersebut tidak nampaknya bertambah baik. Malahan, badan pesakit cuma menjadi semakin kurus dan dia menjadi samakin letih dan lemah, dari segi fizikal dan mental.
Apabila keadaan menjadi semakin teruk di mana fungsi organ-organ seperti buah pinggang dan mata menjadi semakin merosot, emosi pesakit akan mula tukar menjadi panas baran dan kerap rasa sedih. Sila bersabar dan cuba fahami dan rasai perasaan mereka. Perubahan emosi atau personaliti pesakit adalah tanda-tanda dia sudah mula putus asa dan masa ini merupakan cabaran yang paling susah bagi keluarga pesakit.
Kisah Hidup Pesakit Kencing Manis Di Klinik ABC...
Pesakit Kencing Manis:
"Dok, kenapa bacaan glukosa dalam darah saya masih tinggi walaupun walaupun saya jaga permakanan saya dan sudah habis makan ubat-ubat yang Dok bagi tu?"
Dok:
"Ohhh... Anda perlu faham bahawa kencing manis ini tidak boleh disembuhkan dan ia merupakan suatu penyakit yang anda terpaksa hidup bersama buat selama-lamanya. Ubat-ubat yang saya bagi tu cuma untuk mengawal keadaan anda sahaja."
Pesakit Kencing Manis:
"Maksud Dok adalah saya terpaksa jumpa Dok setiap bulan untuk mendapatkan ubat-ubat pengawal tu?"
Dok:
"Yah betul. Anda mesti datang ke sini untuk uji bacaan gula darah anda dan ambil ubat anda"
Pesakit Kencing Manis:
"Apa!? Maksudnya setiap bulan saya terpaksa datang untuk dapatkan ubat atau suntikan yang mahal tu sungguhpun ia terbukti tidak boleh menyembuhkan masalah kencing manis saya?"
Dok:
"Mmm... Nampaknya ia merupakan satu-satunya pilihan yang ada pada kamu."
Pesakit Kencing Manis:
"... ... ..."
Hakikatnya... Anda rasa doktor atau pakar-pakar lain akan rekomenkan cara (jika dia tahu) yang boleh sembuhkan masalah kencing manis anda? Mungkin ada segolongan kecil pakar yang betul-betul ikhlas akan cuba cari penyelesaian untuk masalah anda, khasnya kalau dia sendiri sedang rasai kesengsaraan kencing manis ini.
Malangnya, bukan senang untuk bertemu dengan doktor yang betul-betul mengambil berat tentang masalah kamu. Ini hakikat hidup, mereka memang tiada masa untuk kaji secara mendalam tentang penyakit kencing manis ini. Kerja mereka adalah ikut standard prosedure yang dipelajari bertahun-tahun lepas. Penyakit 'A', guna Ubat 'A'. Penyakit 'B', guna Ubat 'B'. Bacaan gula darah tinggi sangat? Suntik insulin saja!
Ini bukan hendak kutuk pihak tertentu, tetapi anda tengok sendiri apa yang jelas. Mereka untung berpuluh-puluh atau ratusan ringgit dalam masa beberapa minit saja dengan ulangi benda yang lebih kurang sama. Mereka tinggalkan pejabat dengan kereta mewah balik ke rumah besar mereka, manakala anda perlu merangkak masuk dan melompat keluar klinik dengan kaki dan dompet yang sakit!
Jangan salahkan doktor anda atas kegagalan untuk membasmikan masalah kencing manis anda, ini adalah kerana mereka berada di dalam satu sistem perubatan yang dipengaruhi oleh syarikat-syarikat pembuat ubat dari negara barat. Syarikat-syarikat inilah yang menaja kebanyakan kajian sains perubatan dan penciptaan ubat baru di institusi-institusi pendidikan perubatan.
Doktor-doktor moden yang kita jumpa sekarang adalah Pakar Perubatan yang dihasilkan oleh institusi-institusi perubatan yang disokong oleh korporat-korporat perubatan besar secara tidak langsung. Jadi, ia sudah jadi satu kebiasaan atau kewajiban bagi para doktor untuk guna macam-macam ubat dalam amalan mereka. Kalau tiada ubat dijual, tiada keuntungan yang boleh digaut dan seluruh sistem perubatan moden akan runtuh!
Sejak kecil lagi, kami sudah disuap dengan satu anggapan bahawa kita mesti pergi jumpa doktor dan ambil ubat apabila kita sakit. Anggapan ini mempunyai impak yang begitu besar sehingga ia turut menjadi satu kewajiban bagi semua orang untuk jumpa doktor apabila badan kita rasa kurang selesa.
Apabila 'kebiasaan' doktor untuk mengguna ubat bertemu dengan 'kebiasaan' kita untuk jumpa doktor, maka wujudlah satu industri yang sungguh menguntungkan, khasnya bagi syarikat-syarikat perubatan dari negara barat.

Berikut adalah satu video ringkas dokumentari mengenai perubahan cara permakanan manusia zaman moden dan kesan pengunaan ubat yang berleluasa di Amerika Syarikat. Perlu difahamkan bahawa keadaan yang sama turut berlaku di seluruh dunia: 

 
"Anda Merupakan Apa Anda Pernah Makan"
Masalah kencing manis yang anda dapat sekarang adalah berpunca daripada makanan yang anda telah makan sejak bertahun-tahun lepas. Kencing Manis BUKAN satu penyakit, ia cuma merupakan satu simptom atau tanda bahawa badan anda sudah menjadi semakin berasid.
Kalau kencing manis itu merupakan satu penyakit seperti selesama atau wabak, ia patut sudah lama menjangkiti ahli keluarga anda. Hakikatnya, diabetes tidak menjangkit! Diabetes bukan disebabkan oleh virus atau bakteria! Jadi, apa fungsi ubat-ubat kencing manis yang doktor bagi itu?
Untuk tujuan pengawalan paras gula dalam darah (khasnya selepas makan), anda memang perlu ambil ubat-ubat tersebut untuk kurangkan keradangan dan kesakitan, tetapi anda tidak boleh bergantung kepada ubat-ubat tersebut buat selama-lamanya. Ini adalah kerana ubat-ubat kimia tersebut mungkin menimbulkan kesan sampingan di mana doktor sendiri pun belum tahu lagi.

Pernahkah Doktor Anda Ceritakan Ini Kepada Anda?

Peringkat - peringkat Perkembangan Kencing Manis yang Sungguh Menyedihkan!

Peringkat Pertama: Darah Yang Pekat dan Gelap

Kandungan gula dan toksik yang semakin meningkat di dalam darah akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar.

Gout Thick Blood

Peringkat Ke-2: Kerap Rasa Panas dan Dahaga

Kepekatan gula yang semakin bertambah di dalam darah akan meningkatkan tekanan osmosis darah dan menyebabkan air 'diserap' keluar daripada sel-sel badan. Sel-sel yang menjadi semakin layu inilah yang menghantar signal dahaga kepada otak untuk meminta bekalan air.

diabetis

Peringkat Ke-3: Kerap Rasa Letih dan Mengantuk

Darah yang telah menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan dengan efektif. Apabila otak anda tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi, anda akan kerap rasa letih dan mengantuk. Kualiti tidur anda turut terganggu. Tidur 8 atau 9 jam satu hari (lebih daripada cukup), tetapi masih senang rasa letih dan ngantuk, khasnya pada waktu petang.
Gout Tired Sleepy

Peringkat Ke-4: Lemah Tenaga Batin atau Mati Pucuk. Persembahan Tidak Tahan Lama

Tidak kira lelaki atau perempuan, masalah kencing manis akan mengganggu sistem hormon dan pengaliran darah badan anda dan menjejas nafsu seks anda.
Gout Erectile Dysfunction

Peringkat Ke-5: Tompok atau Bintik Mula Muncul Pada Kulit, Rasa Gatal atau Kebas-kebas

Ini merupakan tanda sel-sel badan mula merosot akibat daripada kekurangan bekalan sumber tenaga, iaitu glukosa yang terapung di dalam saluran darah kerana tidak dapat masuk ke dalam sel. Kandungan gula yang terlalu pekat dalam darah akan menyebabkan kesesakan pengaliran darah yang akhirnya mengeras menjadi gumpalan yang muncul dalam bentuk tompok-tompok.
diabetes 2

Peringkat Ke-6: Bahagian Kulit, khasnya pada Kaki Mula Mati dan Menjadi Hitam dan Gelap.

Pengerasan darah pada tompok-tompok tadi menyekat bekalan oksigen dan nutrien kepada sel-sel kulit. Sel-sel kulit akan mula mati dan keadaan akan bertambah semakin cepat.
hiperglisemia

Peringkat Ke-7: Gangrene Bernanah Mulu Muncul di Hujung Jari Kaki

Jari-jari kaki merupakan bahagian yang paling jauh daripada jantung, darah yang sampai dekat sana sudah pun kehilangan daya tolakan. Tambahan lagi darah bergula yang pekat. Makanan dan oksigen tidak dapat sampai dan sisa toksik tidak dapat diangkut keluar, keadaan yang 'perfect' untuk pertumbuhan bakteria. Ini adalah kerana sel darah putih yang bertugas untuk bunuh bakteria tidak dapat sampai ke tempat dijangkit. Tentera bakteria boleh merebak dalam masa sangat singkat...
daibetis

Peringkat Ke-8: Jakitan Gangrene Merebak, Bakteria Sudah Makan Daging Sampai Tulang Terdedah!

Jangkitan bakteria yang tidak terkawal, penyelesaian (sementara) adalah... Potong! Mula-mula potong tapak kaki dulu. Kalau jangkitan masih merebak naik, potong betis, kemudian paha...
diabetes type 2

Peringkat Ke-9: Penglihatan Menjadi Semakin Kabur

Kapilari yang terdapat pada mata adalah yang paling halus, apabila pengaliran darah (yang pekat) terjejas. Sel-sel mata akan semakin merosot dan akhirnya menjadi katarak atau... Buta!
mata kabur

Peringkat Ke-10: Masalah Buah Pinggang, Pertumbuhan Batu Karang, Tekanan Darah Tinggi, dan lain-lain Penyakit Sekunder.

Buah pinggang menjadi semaking lemah kerana beban yang semakin bertambah. Bukan sahaja ia perlu menanggung penapisan glukosa yang banyak, ia juga perlu berkerja keras untuk menyingkirkan sisa-sima kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan itu.
Gout Kidney Failed

Peringkat Kesembilan: Peringkat Terakhir?

Pergi ke hospital dan lihat dengan mata sendiri, bagaimana nyawa mangsa-mangsa kencing manis berakhir... Sungguh menyedihkan!
Gout Game Over

Peringkat perkembangan Kencing Manis (Jenis 2) memang boleh dijangka! Selepas anda ketahui Punca Sebenarnya... Anda akan faham bagaimana semua itu terjadi.

Jika perkembangan Kencing Manis ini boleh dijangka, maksudnya memang terdapat aatu Akar Umbi yang boleh dikenalpasti dan dimusnahkan.

Maksudnya...

Kencing Manis (Jenis 2)

Boleh Disembuhkan!!!

Semakin Awal Anda Mengambil Tindakan, Semakin Cepat Ia Disembuhkan. Jangan Tangguhkan Sampai Peringkat Yang Terakhir, Masa Itu Memang Terlambat Sudah...


___________________________________________________________

Bagaimana Kencing Manis (Jenis 2) Terjadi?

Sila fahami bahawa terdapat 2 jenis penyakit kencing manis, iaitu Diabetes Type 1 dan Diabetes Type 2. Antara semua pesakit kencing manis, yang menghidap Kencing Manis Jenis 1 cuma terdiri daripada lebih kurang 5%, manakala 95% adalah mangsa yang menghidap Kencing Manis Jenis 2.
Kencing Manis Jenis 1 adalah berpunca daripada masalah genetik di mana seseorang itu memang dilahir dengan pankreas yang tidak boleh menghasilkan insulin yang mencukupi untuk membantu penggunaan glukosa. Kencing Manis Jenis 1 biasanya boleh dikesan pada bayi atau budak yang muda.
Kencing Manis Jenis 2 pula adalah jenis kencing manis yang kerap kita jumpa. Ia biasanya berlaku pada orang dewasa yang berumur 40 ke atas. Tetapi, kajian statistik terbaru menunjukkan penyakit ini menunjukkan trend yang cenderung ke arah golongan umur yang lebih muda. Kini, terdapat ramai orang berumur sekitar 30-an sudahpun menunjukkan bacaan glukosa darah yang tinggi.
Berlainan daripada Kencing Manis Jenis 1, saintis atau para pakar perubatan masih tidak tahu punca sebenar yang menyebabkan penyakit Kencing Manis Jenis 2. Apa yang mereka mengenalpasti sekarang adalah bahawa Kencing Manis Jenis 2 adalah disebabkan oleh masalah Rintangan Insulin.
Apa itu Rintangan Insulin? Sila tengok video ilustrasi di bawah sebelum saya terangkan dengan lebih lanjut. 

 
Rintangan Insulin adalah satu keadaan di mana insulin tidak dapat berpaut dengan reseptor pada permukaan membran sel untuk membuka laluan (Glucose Channel) yang membenarkan glukosa diangkut ke dalam sel untuk digunakan.
diabetes
Rajah di atas menunjukkan keadaan operasi insulin yang normal bagi orang yang sihat. Selepas kita makan, kandungan gula di dalam darah akan meningkat dan apabila badan mengesan peningkatan ini, ia akan mengarah pankreas untuk merembeskan lebih banyak insulin untuk menghantar bekalan glukosa yang datang tiba-tiba ini ke dalam sel-sel badan untuk menghasilkan tenaga atau disimpan dalam sel adipos dalam bentuk lemak.
Diabetes type 2
Rintangan Insulin terjadi apabila struktur membran sel yang telah dirosakkan dan ini menyebabkan resepto insulin menjadi kurang sensitif terhadapa insulin. Insulin tidak boleh merangsangkan pembukaan Laluan Glukosa lagi. Glukosa yang tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan akan dilantun balik ke dalam saluran darah dan menyebabkan kepekatan gula dalam darah meningkat dan akhirnya menyebabkan Kencing Manis... Jenis 2!

Adakah Itu Salah Gula/Glukosa?

TIDAK!!!

Kerap saya dengar pesakit kencing manis mengadu bahawa doktor menasihatkan supaya jangan makan nasi atau makanan yang berkarbohidrat tinggi. Amalan ini membuat mereka sentiasa rasa lapar dan tidak bertenaga.
Kita orang Asia, kita perlu makan nasi untuk dapat tenaga! Kalau tiada tenaga, macam mana badan boleh melawan penyakit lain? Anda tengok sendiri keadaan pesakit kencing manis yang sudah capai tahap kronik, cuba tanya berapa kilo berat badan sudah hilang sejak keadaan kencing manis dia menjadi ketara. Anda tentu akan terkejut dengan jawapannya!
Antara kes ketara yang saya pernah dengar adalah hilang 10 kilo dalam masa 3 bulan! Malangnya, kehilangan berat badan ini tidak menjadikanpesakit tersebut rasa lebih ringan dan bertenaga. Sebaliknya, pesakit tersebut rasa lebih berat dan letih daripada sebelum ini.

Sila Makan Nasi!

Makan Nasi!!! Tapi perlu bahagikan waktu makan itu kepada beberapa sekali sehari. Petuanya adalah, kurangkan quantiti nasi, tambahkan kekerapan. Contohnya, katakan anda sentiasa makan 1 mangkuk nasi untuk makan tengah hari. Kini andan perlu bahagi 1 mangkuk nasi itu kepada 3 dan sebarkan pengambilannya kepada 1/3 mangkuk nasi setiap 1 jam. Dengan cara ini, anda boleh elakkan lonjatan glukosa darah dan bagi masa untuk badan anda memproses sumber tenaga tersebut.
Anda dicadangkan supaya makan nasi 'Brown Rice' dan bukannya nasi putih. Ini adalah kerana Brown Rice mempunyai gentian fiber (lapisan yang berwarna coklat tu), fiber ini boleh memperlahankan penyerapan glukosa ke dalam darah dan ini akan membuat kekenyangan itu tahan lebih lama. Saya tahu nasi Brown Rice ada sejenis bau (yang serupa makanan kering untuk ayam belaan) yang tak seberapa sedap. Anda boleh cuba letak beberapa cubing bawang putih ke dalam beras Brown Rice itu semasa anda masaknya, bau wangi bawang putih boleh menutup bau pelik Brown Rice itu.
Dari segi lauk, anda perlu kurangkan memakan masakan yang berdaging dan berasa 'berat'. Tukar ala lauk anda kepada yang lebih 'ringan'. Tambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan.
___________________________________________________________

Masalah Perubatan Moden

Setakat ini, tiada sebarang ubat yang boleh menyembuhkan penyakit kencing manis ini! Hakikatnya, ubat yang boleh menyembuhkan penyakit Kencing Manis Jenis 2 TIDAK akan wujud! Ini adalah kerana para saintis dan pakar perubatan masih menuju pada arah yang sama! Mereka masih melihat masalah ini dari sudut fikiran yang sama seperti 50 tahun yang lepas.

Ubat! Ubat! Ubat!

Mereka lebih fokus pada mencipta Ubat daripada mencari punca sebenar penyakit ini. Anda tahukah siapa yang merupakan penaja utama semua 'kajian' saintifik mengenai pelbagai penyakit? Syarikat Membuat Ubat yang kaya raya itu!
Berikut adalah senarai ubat-ubat yang biasanya dibagi kepada pesakit Kencing Manis Jenis 2:
Metformin - Ubat ini mengandungi Biguanid yang mengurangkan penghasilan glukosa dalam hati dan menjadikan tisu sensitif terhadap insulin. Kesan sampingan yang biasa dialami adalah masalah cirit birit.
Sulfonilurea - Ubat ini merangsang (paksa) pankreas untuk menghasilkan lebih banyak insulin.
Thiazolidinedion - Ubat ini meningkatkan sensitiviti insulin.
Alfa-glukosaidase - Ubat ini merencatkan penyerapan glukosa dalam usus kecil.
Suntikan Insulin - Menambah bekalan insulin dalam darah dengan harapan supaya lebih banyak glukosa akan dipaksa masuk ke dalam sel-sel melalui Laluan Glukosa yang masih berfungsi.
Anda rasa mana satu antara ubat-ubat ini adalah semula jadi? TIADA satu pun! Ubat perangsang pankreas cuma memaksa ia berkerja O.T. untuk menghasilkan insulin yang lebih banyak! Begitu juga dengan ubat yang cuba meningkatkan sensitivi reseptor insulin pada membran sel. Cuba bayangkan apa yang akan terjadi apabila anda paksa satu kuda lari berterusan tanpa berhenti atau rehat?
Semua ubat tersebut target pada pengurangan glukosa dalam darah. Tiada satu pun yang cuba untuk mengatasi punca sebenar Rintangan Insulin!

Jika Anda Menanya Soalan yang Salah, Anda Akan Dapat Jawapan yang Salah!

______________________________________

Apakah Punca Sebenar Rintangan Insulin dan Apakah Cara Untuk Menghapuskannya?

Lihat semula pada rajah sebelum ini, adakah bentuk glukosa dan insulin berubah selepas seseorang itu mendapat Diabetis Jenis 2? Tidak! Apa yang berubah adalah struktur membran sel badan di mana terletaknya reseptor insulin. Berikut adalah apa yang terjadi pada sel-sel badan pesakit Kencing Manis Jenis 2...
diabetes
Jadi, penyelesai untuk masalah kencing manis adalah SANGAT MUDAH! Fokusnya adalah bagaimana memulihkan keadaan sel-sel kepada struktur yang sihat seperti yang terdapat pada bahagian kiri. Bagaimana?
Sebelum anda memcuba sebarang rawatan atau penawar yang diheboh-hebohkan oleh member-member MLM atau tokoh perubatan tradisional, anda perlu tahu apa punca yang menyebabkan kerosakan permukaan membran sel yang menyebabkan Rintangan Insulin.
Anda perlu faham bahawa setaip sel dalam badan anda adalah dibagaikan seperti direndam dalan satu lautan yang dipanggil Cecair Antara Sel.
Cuba bayangkan satu akuarium baru di mana anda letakkan beberapa ekor ikan sihat kedalamnya. Apa akan terjadi kepada ikan-ikan tersebut selepas 1 minggu jika anda tidak menukar air atau pasang pam penapis air dalam akuarium tersebut. Permukaan kulit ikan-ikan tersebut akan menjadi semakin pudar dan tidak berseri dan kalau keadaan seperti berterusan, sisik ikan akan muka tanggal atau ikan tersebut akan menjadi semakin lemah dan akhirnya mati satu demi satu.
Sekarang kembali kepada keadaan dalaman badan anda. Berjuta-juta sel badan teremdam dalam Cecair Antara Sel badan anda. Jika keadaan Cecair Badan anda adalah penuh dengan toksik berasid, pH badan akan semakin menurun dan asid-asid ini akan mula menghakis permukaan sel badan anda. Lama kelama, struktur membran sel akan bertambah terus sehingga insulin tidak boleh berpaut dengannya untuk membuka Laluan Glukosa yang membenarkan kemasukan glukosa kedalam sel.

Punca Utama Adalah... ASID!!!

Berikut adalah fakta yang sangat ringkas dan jelas, 70% daripada badan anda adalah terdiri daripada AIR! Anda membazirkan banyak masa dan tenaga menghafal apa makanan yang tak boleh makan, tetapi pernahkan anda meluangkan sedikit masa untuk belajar apa air yang patut dielakkan?
Anda mungkin tahu bahawa terdapat pelbagai jenis air yang berada di pasaran, seperti Air Mineral, Air Suling, Air R.O., Air Aura, dan macam-macam lagi... Tetapi, adakah anda ketahui yang mana satunya adalah Berasid (TERUK untuk kencing manis), Neutral atau Beralkali?
Air bukannya sekadar H2O sahaja... Khasnya dalam keadaan anda sekarang, anda amat perlu minum Air Alkali Ionik yang boleh melarut dan neutralkan asid urik yang terdapat di dalam badan anda.

Berhenti Baca Seketika...

Kencing Manis sudah menjadi satu masalah kesihatan berleluasa yang sedang mengancam ramai orang. Hampir setiap orang mempunyai sekurang-kurangnya seorang ahli keluarga, saudara atau kawan rapat yang telah menghidap masalah kencing manis ini. Kemungkinan terdapat kawan yang baru diberitahu dia telah hidap masalah kencing manis dan dia tengah risau tentang penyakit ini. Tambahan lagi pesakit biasanya tidak suka bagitahu orang lain tentang masalah kesihatan diri sendiri.
Jadi, sila bantu kawan-kawan sebegini dengan mengkongsikan maklumat yang terdapat dalam laman web ini melalui Facebook atau Twitter! Anda mungkin dapat membantu seseorang dengan satu Klik! pada butang berikut...
Share |

Bagaimana Boleh Menghapuskan ASID?

Jawapannya adalah...

>> Air Alkali Ionik <<

Air Alkali Ionik adalah air minuman yang telah diaktifkan dengan unsur mineral ionik yang boleh menukarkan air minuman biasa menjadi bersifat alkali dan anti-oksida yang tinggi.
Terdapat 2 cara untuk menghasilkan Air Alkali Ionik:
Cara 1: Memasang mesin pengion air di dapur yang boleh mengionkan mineral-mineral di dalam air paip dan menjadikan ia bersifat alkali dan anti-oksida. Masalah dengan cara ini adalah kos mesin pengion adalah sangat tinggi, iaitu sekitar RM 3,000 satu unit dan kos penyelenggaraan (maintenance) tahunan adalah sekitar RM500. Terdapat satu lagi masalah mengenai cara ini adalah terdapat terlalu banyak syarikat-syarikat MLM di negara ini yang menjual penapis-penapis air yang mengelirukan. Setiap satu pun katakan bahawa penapis air mereka adalah terbaik dan mengutuk penapis air jenama lain adalah kurang bagus ataupun bahaya.
Cara 2: Jika dibandingkan dengan Cara 1, cara ini adalah lebih ekonomi dan praktikal. Cara ini adalah dengan menambah unsur mineral aktif ke dalam air minuman biasa anda ataupun air botol yang dibeli di pasaraya. Unsur mineral aktif ini telahpun diionikkan atau dicaskan dengan Teknologi Nano. Unsur mineral aktif tulen ini biasanya diisikan di dalam kapsul untuk menyenangkan ukuran dan kosnya adalah jauh lebih rendah berbanding dengan mesin pengion air.

Memperkenalkan...

Jinliyuan
  • MineralCas Jinliyuan merupakan ekstrak mineral semulajadi daripada unsur-unsur semulajadi seperti Mutiara, Cengkerang Tiram, Rumpai Laut, dan Batu Stalaktit yang telah diproses dengan Bio-Teknologi Nano. Kaedah ekstrak tersebut telah dipatenkan (patent) oleh pencipta tersebut.
  • Serbuk aktif MineralCas yang telah diesktrak adalah diimport dari Taiwan, dan dipakej masuk kapsul dan kotak melalui kilang GMP di Kajang, Malaysia.
  • Ia dikategorikan sebagai Supplement Kesihatan dan bukannya ubat.
  • Terdapat 60 kapsul di dalam setiap kotak MineralCas Jinliyuan. Harga pasaran untuk satu kotak adalah RM180.
  • Setiap Kapsul adalah disediakan untuk pengaktifan 5 Liter Air Minuman.
  • 380mg MineralCas boleh mengaktifkan 5 Liter Air biasa menjadi air bercas electron tinggi (antioksida), beralkali tinggi, dan kelompok molekul besaiz halus.
  • Demi kesihatan badan yang optimum, anda dinasihat supaya minum 2.5 Liter Air Aktif MineralCas Jinliyuan setiap hari untuk meneutralkan toksik berasid dalam badan.
  • Anda akan rasa kagum dengan keajaiban Air Aktif MineralCas Jinliyuan dalam memulihkan keadaan badan anda daripada yang Berasid kepada yang Beralkali. Cuba baru tau!
Ini BUKAN Produk dari Negara CINA.
Kebelakangan ini, ramai orang yang menanya sama ada MineralCas Jinliyuan ini adalah produk dari negara Cina. Memandangkan corak rekaan kotak MineralCas Jinliyuan agak kolot dan terdapat tulisan Bahasa Cina, ramai ingat ia adalah produk tepi jalan daripada Negara Cina.
Pihak kami faham bahawa ada pelanggan yang tak berapa selesa dengan rekaan kotak yang sedia ada, tetapi rekaan kotak ini telahpun digunakan sejak ia diperkenalkan di Malaysia sejak 15 tahun lepas dan rekaan kotak termasuk setiap perkataan pada kotak telah difailkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia apabila memohon kelulusan KKM, kami tidak boleh tukar rekaan kotak sesuka hati.
Unsur aktif semulajadi MineralCas adalah 100% diimport dari Taiwan di bawah kawalan kualiti yang ketat.
Ini adalah pengakuan yang jujur dan ikhlas.

Peringatan Penting:

MineralCas Jinliyuan adalah 100% Semulajadi

*MineralCas Jinliyuan adalah Pengaktif Mineral di dalam air dan ia TIDAK Boleh dianggap sebagai gantian kepada ubat-ubat yang anda sedang ambil untuk penyakit anda
Sila lihat pada video demo berikut yang menerangkan sifat alkali, antioksida dan kebolehan pemecahan lemak Air Alkali Ionik.

Penyedian Air Aktif MineralCas Jinliyuan


 

 

Sifat Antioksida Air Aktif Ionik



Sifat Larut Minyak Air Aktif Ionik


Testimoni Terbaru (Updated pada: September 2013)

Berikut adalah Screen Capture SMS daripada Pn. Noraini dari Butterworth. Suami Pn. Noraini kerap diserang gout yang berpunca daripada asid urik yang tinggi dalam badan.
gout testimoni
Berikut adalah Screen Capture Whatsapp daripada En. Mutalib. Beliau mengalami masalah komplikasi daripada kolesterol tinggi dan kencing manis yang mengganggu kualiti hidup beliau. Beliau boleh rasai perubahan positif yang jelas dalam tempoh yang singkat.
kencing manis
Berikut adalah Screen Capture SMS daripada En. Khairul dari Alor Setar, Kedah. 100% Sahih dan Benar.
En. Khairul
Berikut adalah Screen Capture SMS daripada En. Amir dari Seremban, Negeri Sembilan. Beliau membuktikan bahawa anda tidak perlu bergantung kepada ubat atau air MineralCas Jinliyuan selepas badan sudah kembali ke tahap alkali. 100% Sahih dan Benar.
Amir1
Amir 2

Berikut adalah Screen Capture SMS daripada En. Ibrahim berumur 30-an yang pernah menjadi mangsa kanser. 100% Sahih dan Benar.
ibrahim

Berikut adalah Screen Capture SMS daripada Pn. Zainab selepas mula minum air MineralCas Jinliyuan untuk 1 bulan lebih. 100% Sahih dan Benar.
Testimoni 010512
Berikut adalah Screen Capture SMS daripada Pn. Siti selepas mula minum air MineralCas Jinliyuan untuk beberapa hari sahaja. Sebelum temui air MineralCas Jinliyuan, Pn. Siti sedang pil-pil ubat klinik untuk mengawal keadaan dia. 2 hari selepas dia mula minum air MineralCas Jinliyuan, dia boleh rasa sisa-sisa kimia pil-pil yang tersimpan dalam badan mula disingkir melalui air besar. Dan juga supplement-supplement kesihatan yang dia sedang ambil selama ini turut mula bertambah 'power'. Kes Pn. Siti ini membuktikan bahawa air MineralCas Jinliyuan memang mempunyai kuasa larutan yang sangat tinggi. Ini membolehkan ia membawa khasiat supplement masuk ke dalam sel-sel dan angkut keluar toksik yang tidak perlu keluar daripada badan dengan lancar.
Testimoni_280412

2
MineralCas Jinliyuan adalah produk kesihatan yang telah memperolehi kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Setiap kotak MineralCas mempunyai Sticker Berkilau PDBCKAD yang bernombor siri seperti berikut:
PDBCKAD
Setiap kotak mempunyai nombor siri yang berlainan dan kami akan simpan rekod pelanggan yang membeli MineralCas Jinliyuan tersebut. Langkah tersebut adalah untuk mengelakkan produk yang palsu dan ini adalah penting untuk menjamin keselamatan pengguna.
Pastikan anda membeli pengaktif mineral air MineralCas Jinliyuan daripada Zhonghua Naturophathy Promotionals Centre yang mempunyai logo seperti berikut:
Jinliyuan Logo
Di belakang setiap kotak MineralCas Jinliyuan mempunyai cetakan Nombor Kelulusan KKM iaitu MAL10070620TC bersama Tarikh Penghasilan dan Tarikh Luput.
Jinliyuan
Jinliyuan
Anda boleh mengenalpasti kesahihan produk Jinliyuan melalui laman web rasmi Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK), Kemenerian Kesihatan Malaysia.
Berikut merupakan keputusan yang anda bakal lihat:
MAL10070620TC
Seperti yang dapat dilihat, ramuan utama MineralCas Jinliyuan adalah terdiri daripada:
1.) Concha Ostrea Gigas - Tiram (Cengkerang)
2.) Sargassum Pallidum - Rumpai Laut
3.) Stalactitum - Batu Stalaktit
4.) Margarita Pteria Martensii - Mutiara
1

Kelulusan Halal Daripada JAKIM

No. Rujukan: JAKIM/(S)/(22.00)/492/2/1 013-11/2008

Jinliyuan Jakim
* Sijil Halal dalam proses pembaharuan.
Untuk penerangan produk dan kesihatan yang lebih lanjut, sila hubungi:
Harixi
Pakar Naturopathy : En. Hemen Ee
No. Telefon : 012 - 266 9103
Untuk tujuan pembelian Cash On Delivery sekitar Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Selayang, Cheras sila hubungi saudara Harizi:
Harixi
Eksekutif Pemasaran : En. Muhammad Harizi bin Jasni
No. Telefon : 012 - 622 7223
Sila fahamkan bahawa saudara Harizi sentiasa bergerak, maka kadang kala beliau berada di luar kawasan liputan telefon bimbit. Kalau anda tidak dapat hubungi beliau melalui panggilan, sila hantar satu SMS kepada beliau. Saudara Harizi akan hubungi anda secepat yang mungkin.
Syarikat kami menawarkan penghantaran atau pengiriman PERCUMA ke seluruh Malaysia. Perkhidmatan 'Cash & Carry' atau 'Bayar selepas Terima' hanya merangkumi kawasan sekitar Kuala Lumpur SAHAJA, sila hubungi Eksekutif Pemasaran En. Harizi (beliau tinggal sekitar Pandan Indah) untuk menentukan masa penghantaran.

Untuk pelanggan dari kawasan yang berada di luar kawasan linkungan, anda boleh dapatkan produk ini melalui pesanan online. Jika anda risau kami tidak hantar produk seperti dijanjikan, anda boleh minta saudara mara yang berada di sekitar Kuala Lumpur untuk tolong dapatkan MineralCas Jinliyuan daripada saudara Harizi.

Tiada ulasan: